Nissan Micra: Nissan propper Micra med sikkerhetspakker - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Nissan propper Micra med sikkerhetspakker
Femte generasjon av Nissan Micra hjelper til med å løfte sikkerhetsnivået i småbilklassen opp til det skjerpede fem stjerners Euro NCAP-nivået. Bilen ankommer Norge i mai.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

En helelektrisk versjon, eller i det minste ladbar hybridutgave, hadde løftet småbilen Micra opp på svært et interessant nivå.

Men Nissan, kjent i Norge for blant annet suksessrike modeller som elektriske Leaf og SUV-en Qashqai, falt av kommersielle hensyn ned på å bygge en helt konvensjonell småbil.

Derimot ser det ut til at Nissan ikke våget å konstruere en bil uten at den kommer seg helskinnet gjennom det skjerpede testprogrammet til Euro NCAP hvor det nå kreves aktive førerstøttesystemer for å oppnå full score, altså fem stjerner.

Så i likhet med hva Kia har gjort med Rio har Nissan fylt Micra opp med automatisk nødbremsing (AEB) for å unngå å kjøre på bilen foran. Dette kombineres med aktiv kantlinjeleser som sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet.

Fint at Micra også leser trafikkskiltene, varsler trafikk i speilenes blindsoner og kan utstyres med fire videokameraer slik at miljøet rundt bilen ses i fugleperspektiv.

I sum er det riktig at ingen andre småbiler i dag tilbyr så omfattende sikkerhetspakke, bare trist at full sikkerhetspakke betinger at det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene.

2017-utgaven av Micra er ny tvers gjennom, lavere, bredere og lengre enn forgjengerne og har romsligere interiør.

Micra generasjon fem leveres med 7 tommer stor skjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.

Micra er en av Nissans viktigste biler i Europa og solgt i 65.100 eksemplarer i fjor, i følge tall fra JATO Dynamics. Målet er å øke dette til 100.000 i 2018.

Nye Micra skal ikke lenger bygges i Storbritannia, men produksjonen flyttes til alliansepartner Renaults fabrikk i Flins. Dette er første personbilmodell Renault bygger for Nissan ved en fransk fabrikk.

I en tid med sterk fokus på NOx-utslipp fra bilene, overrasker Nissan ved å gjeninnføre dieselmotor i Micra, en firesylindret 1,5 liter som yter 90 hk.

Videre kastes dagens tresylindrede 1,2 liter/80/98 hk ut og erstattes med 0,9-liter turboladet tresylindret bensinmotor som yter 90 hk. Minste motor på én liter yter 73 bensinhester.

Nye Micra skal bygges på Renault-Nissans CMF-8 fleksible arkitektur som også blir å finne i Nissan Juke og Note, i Renault Clio og Captur samt i Daciaene Sandero, Logan og Duster.

 

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: