-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SUVer for rike russere
Hver gang jeg er inne på hjemmesiden til den russiske Dartzgrupa, slår det meg at det er egentlig ikke grenser for vulgær det går an å bli. Her gnir de det inn, under motto: "More than most".
Akkurat det tror jeg vi kan underskrive på. Hør bare hvordan de beskriver en av sine biler, en SUV de kaller Red Diamond Edition:
- “World most expensive SUV
- “World most luxurious SUV
- “World most notorious SUV
- “World most tastless SUV
- “And that's not all.
- “Pneumatic Pam Am organized protest wave again world most luxury car interior, which was (thanks Ari Onassis) planned to be made from whale penis skin.
- “We saved the whales penis and Pam Am still hasn't picked up her gift - 'Save The Whales' car. Even she visited us this year in Monaco.”
Bilene vi snakker om er egentlig ganske greie å beskrive: Ta en Mercedes-AMG GLS 63 og la den drukne i kevlar og/eller karbonfiber. Når det hele har tørket, går du løs på den med slegge og meisel, skarpe kanter er en forutsetning.
Du kan forresten bestille en egen overflate: skuddsikre titanplater dekket av kevlar.
Muskler
Så legger du på alt du kan av utstyr, diamanter i fronten, slangeskinn rundt rattet – før du går løs på motoren. Enda mer løs enn det AMG har gått.
På skjermen fortelles det i hvert fall om 760, 850, 1100 og 1600 hk. (Ingen veier under 2,5 tonn)
Det hele virker vel egentlig som det er designet for spill på skjermen, men det er liksom ikke tvil om at disse bilene har vært vist på diverse høyt-nivå-arrangementer, og at noen av dem faktisk går på gater og veier.
"Lang historie"
Ikke bare det – Dartz skryter på seg en viss tradisjon i denne bransjen også: «Bulletproof opulence trusted by billionaires, tzars, superstars, generals and dictators since 1869», forteller de.
Og når de så blander inn Tsarens første jernbanevogn fra 1869 og tsarens første bil fra 1912 – det hele bygd i Riga – er det noen biter som detter på plass.
De forsøker åpenbart å fortelle oss at grunnlaget finner vi i gamle Russo Baltique, og – ganske riktig – det er disse folkene som viste en «moderne» Russo Baltique for en ti års tid siden.
Jeg aner ikke hvor tette relasjonene er til fabrikken som kom først til mål i det første Rallye Monte Carlo i 1912, men Dartz melker i hvert fall forbindelsene for alt de er verdt.
Og nå er det noen polakker som skal melke litt. Den polske spillprodusenten T-Bull skal bygge seks av Dartz-modellene inn i noen av spillene de har. Med andre ord, en av kandidatene til verdens mest vulgære kommer snart til en skjerm nær deg.