-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny Jeep til Norge før jul
Tilhengere av skikkelige terrengkjøretøyer får et nytt alternativ på tampen av året. Da kommer Jeep Compass.
En ny generasjon Compass ble vist i Genève i mars i år. Lenge var det uklart om bilen skulle lanseres på det norske markedet, men nå har importøren bestemt seg for at så skjer.
– Slik det ser ut nå kommer vi til å lansere bilen i november i år, sier markeds- og pr-sjef Morten Andreas Kleven hos importør FCA Norway AS.
Det blir i så fall etter de fleste andre markedene i Europa, som ifølge lanseringsplanen skal introdusere bilen fra og med juli til oktober.
Full pakke
Prisene på den nye modellen er ikke endelig fastsatt, men Kleven sier at målet er å få en fullt utstyrt bil, enten med diesel- eller bensinmotor, til under 500.000 kroner for å være fullt ut konkurransedyktig mot det som ellers finnes i markedet av kompakte firehjulstrekkere i SUV-segmentet.
– Vi er avhengig av å få en fullt utstyrt bil under en halv million kroner for at vi skal ha noen berettigelse i dette segmentet med vår bil, sier han.
I tillegg blir det muligens også lansert en «ribbet» prisleder til under kr 450.000 for å ha en rimeligere innstegsversjon.
– Bilen kan leveres med forhjulstrekk, men det er det ikke aktuelt å ta inn til Norge, sier Kleven.
Volkswagen Tiguan og Mazda CX-5 blir av Kleven nevnt som to av de nærmeste konkurrentene.
Jeep har helt siden andre verdenskrig vært synonymt med biler som er bygget for å tåle en trøkk, og ikke minst for å ha en fremkommelighet som overgår det meste.
Hårete
Den kuleste modellen har betegnelsen Trailhawk. Denne har vesentlig mer «hår på brøstet» enn noen av de andre modellene. Modellen har ekstra bakkeklaring, reduksjonsgir, beskyttelsesplater under motoren og en del andre goodies for barske karer som skal ut i villmarken.
Problemet med denne bilen, foruten prisen, er at den ifølge Kleven ikke ser like tiltrekkende ut da den er litt andreledes i fronten for at bilen skal kunne forsere de bratteste bakkene, da den har en angrepsvinkel på 30 grader.
– Vi har ikke tatt noen endelig beslutning om hvorvidt vi skal ta Trailhawk til Norge, sier Kleven.
Den mest solgte modellen vil uansett bli Limited-modellen som er mer egnet for snøfonner i byen enn steinrøyser i villmarken.
På veien
Da bilen ble presentert i Lisboa nylig var den tilgjengelig med de to dieselvariantene på henholdsvis 140 og 170 hestekrefter. Begge motorene kler bilen godt, men det er selvsagt noe mer pulver i den kraftigste versjonen.
I kombinasjon med en nitrinns automatkasse er bilen komfortabel i alle fornuftige hastigheter, og selv i 120 km/t på motorveien snurrer ikke motoren mer enn snaue 2000 omdreininger.
Kjørefølelsen er ganske nøytral. Bilen er ikke spesielt sportslig, men ei heller særlig stumpete. Den ekstra bakkeklaringen på Trailhawk er ikke noe som er merkbart ved vanlig kjøring og bilen føles ikke noe mer ustabil enn en standard Limited som er en smule lavere.