Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
Aeromobil
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
PAL-V
Off-road i Frankfurt
Velocopter
Off-road i Frankfurt
Velocopter
Off-road i Frankfurt
Velocopter
Off-road i Frankfurt
Velocopter
Off-road i Frankfurt
Velocopter
Off-road i Frankfurt
Velocopter

Off-road i Frankfurt

Aldri har det vært så mange "flygende biler" på Frankfurt-utstillingen som i år. Det gir ny mening til begrepet off-road.

Publisert Sist oppdatert

Den mest iøynefallende flyveren sto parkert utenfor den store Daimler-hallen. En kjempeversjon av hobby-drone så den ut som, nydelig design i hvert fall.

Volocopter heter vidunderet, det er helelektrisk med 9 li-ion-batterier på plass (uten at jeg har oppfattet spesifikasjonene), er bygget i lette kompositt-materialer og er utstyrt med til sammen 18 rotorer.

Grunnen til at den hadde fått den plassering den hadde var at Daimler nylig har gått inn i dette tyske start-up selskapet med 25 millioner euro. Ganske logisk egentlig, dersom gründernes visjon blir virkelig skal dette bli storbyenes nye autonome taxi.

Faktisk har de allerede fått lisens fra Vei- og transport-myndighetene i Dubai om å starte de første forsøkene der. De skal finne sted før året er omme.

Aeromobil
Inne i en av hallene fant vi en gammel kompis. Aeromobile har vi skrevet om før, og akkurat som den gang ser jeg ingen umiddelbare fordeler med å kjøre rundt med en svær greie som også kan fly, eller fly rundt med noe tungt som også kan kjøre på landeveien.

Men det skal de ha: I tillegg til selve maskinen viste de også monocoquen i karbonkompositter, sammen med forhjulsopphengningen. Rene racing-konstruksjonen.

Ganske fin den motoren også forresten, en turbomatet flat firer på 2 liter som på en eller annen måte gir 100 hk ved kjøring og 200 hk når den er nærmere himmelen.

Apropos høyt oppe. Airbags og puter i beltene i kjøremodus. I flymodus har den en fallskjerm som holder hele maskinen.

Den gjør 160 km/t på landveien og 140 i lufta og som bil måler den 4 x 2 x 1,7 meter. Dessuten ser den også veldig bra ut.

Klar for å kjøpes
Sistemann på min runde var PAL-V. Det påstås at den allerede er i salg – de kaller den for verdens første kommersielle flyvende bil.

Da jeg så den først lurte jeg på om dette var en autogyro, men nei – rotoren er visst også motordrevet.

Knapt med tekniske data, men de hadde i hvert fall en pris på den første versjonen – som visstnok får et ganske forseggjort interiør, og blir utpreget premium i alle ledd.

Der snakkes det om € 499.000. Men etter at de første 90 er levert skal den komme i en «sport» utgave. Meget mer basic åpenbart, for her er det snakk om «bare» €299.000.

Det er en viss betryggelse i at det er motorsykkelfolk blant dem som står for dette prosjektet. Det pleier å være ganske praktiske mennesker.

Men tre flygende maskiner på en bilutstilling! Vi går åpenbart inn i en ny tid.

Powered by Labrador CMS