Seks av ti velger nå elbil, ladehybrid eller hybrid

Kun fire av ti kjøper nå bensin- eller dieselbil. Aldri har andelen elbiler, ladehybrider og hybrider vært høyere enn i september.

Publisert Sist oppdatert

De 14 mest foretrukne bilmodellene i september er enten batterielektriske, eller har en elektrisk, ladbar hybrid eller hybrid variant som mestselgende modell.

Så høy har andelen aldri vært før og tallene vekker oppsikt langt utenfor landets grenser både hos bilprodusenter og politikere.

Tør ikke velge noe annet
Forklaringene kan være mange, og noen kjøpere vil sikkert hevde av de ikke våger å velge annet enn ladbart eller hybrid for å være sikre på ikke å ha valgt feil den dagen bilen skal byttes inn.

Men tall fra OFV er ikke til å ta feil av: Mens andelen ladbart så langt i år utgjør 36 prosent av registreringene, er andelen ti prosentpoeng høyere så langt i september.

Legges så vanlige hybrider til kryper andelen tett opp mot 60 prosent.

Eksempelvis velger kundene av splitter nye XC60 nesten bare den 407 hk sterke ladeutgaven.

Korttidsregistreringer
I tillegg fortsetter det å renne inn med endags- eller korttidsregistrerte brukte, elektriske Kia Soul og ladebybride Mitsubishi Outlander. Bruktimporten av så godt som nye Outlander ladehybrider overstiger salget av nye i Norge.

For elektriske Kia Soul er situasjonen mest spesiell. Soul ser på papiret ut som lite attraktiv med 11. plass på elbilstatistikken og bare 519 nyregistreringer per 17. september. Sannheten er at Soul fortsatt er svært populær, men bilene kommer til Norge som ”endagsregistrerte” (og ubrukte) for at Kia skal framstå som en attraktivt og framoverlent elbilleverandør i Tyskland.

Derfor registreres de som brukte og ikke nye i Norge selv om bilene faktisk er det siste. Av den grunn velger jeg å inkludere dem i nybilstatistikken for at tallene skal framstå i overenstemmelse med virkeligheten.

En tidel til Norge
I følge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA utgjorde det tyske elbilsalget 10.189 biler i første halvår. Mer enn ti prosent av dem var Kia Soul, hvor så godt som alle var på vei til Norge i det de klikket inn i den tyske nybilstatistikken.

Også for Nissan Leafs vedkommende er bruktimporttallene høye, men her er bilene ikke nødvendigvis like nye eller et resultat av en produsents bevisste handling.

Importører og forhandlere BilNorge har snakket med sier at elbilkunder ofte skiller seg fra andre bilkunder ved at de ikke er like merkebevisste og tålmodige, men først og fremst opptatt av at de skal ha en elektrisk bil de synes godt om og som kan leveres raskt.

Særlig merker som VW (e-Golf), BMW (i3), Nissan (Leaf) og Kia (Soul) scorer høyt på kort leveringstid.

Kilde: OFV per 17.9. *Inkludert 1861
korttidsregistrerte bruktimportbiler.

Kilde OFV per 17.9. *Inkludert 1400
korttidsregistrerte bruktimportbiler.

Ladbare hybrider 2017

1. Mitsubishi Outlander

3945*

2. VW Passat

2542

3. Mercedes GLC

1882

4. VW Golf

1752

5. BMW 2-serie

1442

6. Volvo XC90

1213

7. Audi A3

1128

8. Mercedes C-klasse

866

9. Audi Q7

737

10. BMW X5

719

Elbilsalget 2017

1. VW Golf

3942

2. BMW i3

3585

3. Nissan Leaf

2864

4. Kia Soul

2380*

5. Tesla Model X

1926

6. Renault Zoe

1859

7. Mercedes B-klasse

1382

8. Tesla Model S

1301

9. Hyundai Ioniq

1247

10. Opel Amepra-e

902

Powered by Labrador CMS