Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

Seat satser på naturgass

En annerledes hybrid

På nordmenns ville jakt etter el- og hybrid-biler på årets IAA, var det en som ble oversett. Seats Ibiza TGI. Dette kan også bli en del av vår fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Det er egentlig ganske rart at naturgass ikke har vært mer fremme i diskusjonen om fremtidens drivstoffer.

Og da mener jeg ikke bare i Norge – hvor vi jo har tilgang på den slags – jeg snakker om hele Europa.

Vi har ikke nøyaktige statistikker, når ACEA teller alternative drivmidler slår de CNG, LPG og etanol sammen i en stor gruppe. Av slike ble det nyregistrert cirka 100.000 i første halvår i fjor. I år økte volumet til 107.000.

Halvparten av hele økningen sto Italia for, fra 84 til 88 tusen. De dominerer med andre ord også dette segmentet.

Men nå har SEAT tatt mål av seg til å få Spania på kartet også. Etter første halvår var de nummer seks på Europa-toppen, med Sverige så vidt foran. Men der sank salget sterkt i annet kvartal i år, så Spania vil nok komme ut av 2018 på femteplassen.

Seat har hatt Leon og Mii som CNG-biler en stund nå, og i Frankfurt hadde de premiere på Ibiza-versjonen.

Også her står det myndigheter bak. Disse bilene er nå definert som ECO i Spania, det betyr støtte til innkjøp (30.000 kroner på en småbil), og økonomiske fordeler både på bomveier og ved parkering.

Miljømessig peker SEAT på en reduksjon av NOx med 85 %, sammenlignet med en tilsvarende diesel, partikler er borte og CO2-utslippet er 25 % lavere – denne gangen sammenlignet med bensinmotoren.

Og det er jo det denne motoren er, for man har en bensintank i tillegg til gasstanker, som selvfølgelig tar en del av volumet. Til sammen sørger disse beholderne for at du har en rekkevidde på cirka 1200 kilometer. (390 av dem på CNG)

Motoren tilhører den turbomatede, tresylindrede, Skoda-utviklede EA211-familien på 90 hk og sannsynligvis de samme 160 Nm som når den befinner seg i Polo.

Men akkurat den verdien ble ikke bekreftet. Kompresjonsforholdet er på ganske imponerende (husk den har turbo!) 10,5:1. Fem trinns manuell kasse.

Det er vel ikke sannsynlig at denne vil stå på internet-ordrelisten til vår nye Seat-importør, men da vet vi i hvert fall at den finnes.

Powered by Labrador CMS