Polestar-fabrikken
Polestar-fabrikken
Polestar-fabrikken
Polestar-fabrikken

Volvos nye bilmerke

Polestar blir et eget spydspiss-merke for elektrifiserte biler under Volvo Car Group. Bilene skal produseres på Polestars nye fabrikk i Kina og bli levert til kundene på en helt ny måte.

Publisert Sist oppdatert

Et nytt bilmerke er født.

Polestar 1, den første modellen fra Volvos nye merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler, ble avduket i Shanghai i dag.

Nettbasert
Bilene fra Polestar skal ikke eies, men på samme måte som pilotprosjektet med nye Volvo XC40 disponeres av kundene gjennom en abonnementsordning.

Alt fra prøvekjøring og abonnementstilbud til bestilling av tilleggsutstyr og andre tjenester skjer på nett eller gjennom en app.

Selv om det meste skal være nettbasert, vil det også bli etablert selvstendige Polestar-showroom. Det første av disse skal etter planen åpne i første kvartal av 2019.

Utvalgte Volvo-forhandlere skal utføre service og vedlikehold av bilene.

Tidlig til Norge
Produksjonen av Polestar 1 starter i midten av 2019, men produsenten åpner allerede i dag en nettside for reserverasjon/bestilling.

Norske bilkunder - og norske avgiftsmyndigheter - har vist å verdsette elektrifisering. Derfor er Norge blant Polestars prioriterte markeder for lansering sammen med Kina, Nord-Amerika, Tyskland, Frankrike, Nederland, Belgia og Sverige.

Geely investerer 6 milliarder
Bilene fra Polestar skal produseres i Kina. I den forbindelse har Volvo Cars har etablert et fellesforetak med to selskaper innenfor morselskapet Zhejiang Geely Holding.

Fellesforetaket tilføres en egenkapital tilsvarende 6 milliarder kroner til utviklingen av Polestar, som fortsetter å være et datterselskap av Volvo Car Group.

Geely, som i 2010 kjøpte Volvo fra Ford, har en rekke merkevarer i Kina. I fjor etablerte de et nytt bilmerke, Lynk & Co. Tidligere i år kjøpte de seg opp i malaysiske Proton og samtidig overtok de aksjemajoriteten i Lotus.

Det er Volvos designsjef Thomas Ingerlath som skal lede Geelys satsning i Polestar. Som nestkommanderende har han fått med seg Volvos kommunikasjonssjef Jonathan Goodman.

Polestar 1
Alle fremtidige modeller fra Polestar etter nummer 1 blir helelektriske.

Polestar 1 er en brobygger mellom dagens og fremtidens teknologi. Den er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur (SPA), men 50 prosent er nytt og spesialtilpasset, utviklet av Polestars ingeniører.

Den første Polestar-modellen er en todørs 2+2-seters Grand Tourer Coupé med en såkalt høyytelses hybriddrivline.

Den inkluderer en elektromotor som yter 218 hk (driver bakhjulene) samt en firesylindret Volvo Drive-E motor. Til sammen kan disse levere 600 hk og 1000 Nm.

Polestar 1 har opptil 150 km elektrisk rekkevidde. Det er ifølge Ingenlath den lengste rekkevidden for en ladbar hybridbil på markedet.

Les mer om Polestar 1 her

Polestar 2 og Polestar 3
Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første batterielektriske bil.

Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en konkurrent til Tesla Model 3.

Polestar 2 er foreløpig i prosjekteringsfasen og har planlagt produksjonsstart innen utgangen av 2019. Den vil bli produsert i større antall enn Polestar 1.

Designfasen for Polestar 3 nærmer seg slutten, og Ingenlath kunne avsløre at modellen blir en større elbil i SUV-stil, med moderne elektriske prestasjoner og kjøredynamikk.

Volum- og prismessig vil Polestar 3 ligge mellom Polestar 1 og Polestar 2.

- Jeg kan bekrefte at disse tre Polestar-modeller kommer på markedet i løpet av de neste fire årene, sa Ingenlath.

Snøhetta
Polestar 1 skal produseres ved Polestars spesialbygde produksjonsanlegg, som nå er under oppføring i Chengdu i Kina. Anlegget er utviklet i samarbeid med prisbelønte norske Snøhetta og skal stå ferdig i midten av 2018.

I anlegget vil en av de første Polestar-forretningene bli etablert. Der kan potensielle kunder også få teste bilens yttergrenser på en spesiallaget testbane ved anlegget.

- Dette topp moderne og miljøvennlige produksjonsanlegget er ikke noen vanlig bilfabrikk, sier Jonathan Goodman.

- Den er konstruert for de små produksjonsvolumene til Polestar 1, men er samtidig klart til å håndtere de større volumene som kommer.

Om Polestar
Polestar-navnet er opprinnelig over 20 år gammelt og var knyttet til racing inntil Volvo kjøpte Polestar Performance AB og varemerket Polestar i 2015. Polestar bygger i dag høyprestasjonsmodellene S60 og V60 Polestar, gatebiler med 367 hk og over 250 optimaliseringer av standardproduktene fra Volvo. Polestar tilbyr også egenutviklede oppgraderinger av ytelseskomponenter og optimalisering av motorprogramvare for eksisterende Volvo-produkter.

Polestar blir nå et selskap innen Volvo Car Group som produserer flere elektriske høyprestasjonsmodeller under eget varemerke. Selskapet vil ha teknologi- og konstruksjonsmessig samarbeid med Volvo Cars, og får stordriftsfordeler gjennom tilknytningen til selskapet.

Powered by Labrador CMS