-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Bilhistorie via reklame
Fiat har laget en spennende utstilling i sin hjemby, Torino, nå. De viser en lang serie gamle plakater og annonser – og arbeidene som ligger bak disse kunstverkene.
Giorgio de Chirico er en av forrige århundrets kunstnere i det virkelige toppsjiktet. Men han var ikke så snobbete at han sa nei til et reklameoppdrag for Fiat.
Resultatet er en praktfull Fiat 1400, og du finner sågar den første Fiaten gjemt bort blant alle de typiske de Chirico allegoriene.
Mario Sironi er et annet stort kunstnernavn som også har etterlatt seg spor i Fiats reklamearkiv, og selvfølgelig var mange av futuristene innom i mellomkrigstiden.
Nå har Fiat hentet mye av den gamle kunsten frem, og viser den på en utstilling som heter «Bak annonsene».
Her finner vi nemlig ikke bare sluttresultatet – som i noen tilfeller er forholdsvis velkjente. Vi finner også forarbeidene, skissene, utkastene og alt det spennende som har skjedd oppe i hodet på kunstnerne før markedsavdelingen tok kommandoen.
Men det er også ganske opplagt, bekrefter utstillingen – Fiat var svært liberal når det gjaldt de visuelle uttrykkene.
Disse bildene gir uttrykk for mangfoldet, og kan vel også forklare hvorfor fargeannonser som er revet ut av game blader og rammet inn, faktisk begynner å koste ganske mange penger. Det er jo ikke bare et salgsbudskap i dem, de er jo faktisk ganske dekorative.
Hvis du er i nærheten av Torino så er Centro Storico verdt et besøk. Det befinner seg i et 1907-tilbygg til Fiats første fabrikk – ikke langt unna dagens store bilmuseum i byen, forresten.
I tillegg til denne spesialutstillingen som skal henge til lenge etter sommeren, er det gamle biler, flymotorer, kjøleskap, landbruksmaskiner, rekonstruerte kontorer og masse andre minner der.
Dessuten er det her du finner Fiats store historiske arkiv. I tillegg til de plakatene som finnes på utstillingen, inneholder arkivet 18.000 andre plakater pluss 1300 skisser.
Man finner også 300.000 tekniske tegninger der, 5.000 meter dokumenter, 5000 bøker, 6 millioner fotos og 200 timer historiske filmer.
Dersom du ikke drar til Torino kan du i hvert fall nyte de gamle filmene på Fiats egen kanal på YouTube.