-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Selv om stadig flere, også i USA, aksepterer at firesylindrede motorer kan gi krefter nok, er det fortsatt ganske mange som ikke vil ha noe annet enn V8 under panseret, gjerne kombinert med pustehjelp.
Nå viser Dodge frem 2019-utgavene av sine Challenger SRT-modeller. Toppmodellen er SRT Hellcat Redeye som ifølge Dodge er den kraftigste og raskeste muskelbil som noen gang har rullet av et samlebånd.
Det forundrer meg ikke om de ble motsagt på det punktet, men den kompressormatede Hemi V8-maskinen byr i alle fall på hele 797 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 959 Newtonmeter.
Det skal gi følgende presasjoner:
- 0-60 mph (96 km/t) på 3,4 sekunder
- ¼-mile dragstrip – unnagjort på 10,8 sekunder med en hastighet på 210 km/t når målflagget passeres.
- En potensiell toppfart på 326 km/t
Nøyer du deg med det nest kjappeste, så er alternativet Dodge Challenger SRT Hellcat, uten Red Eye i betegnelsen, med 717 hester og 889 Newtonmeter.
Alle nye Challenger Hellcat-utgaver skiller seg ut gjennom dobbel «snorkel» på panseret, en snart femti år gammel tradisjon som strekker seg tilbake til Dart Swinger fra 1970 og Demon (1971).
SRT Hellcat-modellene har et Widebody-kit som øker bredden med 89 mm, noe som kommer godt med når man skal ha på plass dekk med dimensjon 305/35 ZR20. Dette settet selges også som R/T Scat Pack Widebody for de mindre muskuløse utgavene av Challenger.
Sammenlignet med Hemi-maskinen i SRT Hellcat, så har Red Eye-versjonen:
- Den største kompressor av noen FCA produksjonsmodell
- Økt turbotrykk, 14,5 psi i forhold til 11,6
- Høyere turtallsbegrensing, 6500 o/min i stedet for 6200
- To totrinns bensinpumper i stedet for én
Som fun fact nevner pressemeldingen at ved bånn gass, så sluker motoren 5,4 liter i minuttet – nok til at tanken er tom på snaut 11 minutter. Likevel skal SRT Hellcat Redeye nøye seg med et snittforbruk på «bare» 1,07 liter på mila.
Den rimeligste utgaven av Dodge Challenger koster 27.295 USD (ca. NOK 220.000). Den leveres med 305-hesters V6 og 8-trinns automat, så det er ikke noe dårlig alternativ.
Skal du ha toppmodellen må du bla opp $69.650 (NOK 570.000).
Du må nok regne med å betale vesentlig mer enn selve bilprisen i avgifter om du skulle ønske å hente hjem en slik muskelbil fra USA.