Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019
Mazda CX-3 2019

Fornyelse for Mazda CX-3

Det er ikke mer enn tre år siden lanseringen, men Mazda finner likevel tiden moden for en oppgradering av sin kompakte SUV.

Publisert Sist oppdatert

Nest etter storebror er CX-3 Mazdas mest solgte modell. 683 slike er ifølge OFV registrert hittil i år, og det er vel bare T-Roc av de direkte konkurrentene i denne nisjen som selger bedre.

Da CX-3 kom på markedet i 2015, hadde den ikke mange konkurrenter, men i dag er situasjonen en helt annen, og nye utfordrere står nærmest i kø. Flere av dem med stikkontakt.

Stikkontakt har foreløpig ikke Mazda på noen av sine modeller, og det blir heller ingen hybrid-versjon av den oppgraderte CX-3. Derimot kan du velge mellom to bensinmotorer og en som tenner på diesel.

Førstnevnte er velkjente 2,0-litere med henholdsvis 121 eller 150 hestekrefter. Maks dreiemoment er på 206 Newtonmeter for begge.

På dieselfronten erstatter en ny 1,8-liter den tidligere 1,5-literen. Effekten er økt til 115 hestekrefter (fra 105) og maks dreiemoment på 270 Newtonmeter er på plass i området 1600-2600 omdreininger.

Alle motorene møter de skjerpede Euro 6d-Temp utslippskravene, inkludert RDE-testen (real-drive emission).

Det jeg personlig setter pris på med CX-3 er at den har tydelig Mazda-DNA med sportslige kjøreegenskaper – litt MX-5 gener. Les mer om mine inntrykk av bilen her.

Kosmetisk må du nok kjenne bilen inngående for å oppdage endringene, men Mazda påstår de er ganske omfattende, primært innendørs hvor kvalitetsfølelsen skal være kraftig oppdatert.

På komfort- og sikkerhetsfronten er det flere oppgraderinger, som at den automatiske nødbrems-funksjonen lettere oppdager fotgjengere i mørket enn før.

Og dere som jevnlig ferdes i rushtrafikk vil nok sette pris på at den adaptive cruise-kontrollen virker helt ned til 0 km/t når forankjørende bil stopper. Tidligere slo den seg av når man kom under 30 km/t.

De første bilene er på plass hos norske forhandlere allerede neste måned. PR-sjef Petter Brinch antyder en prioppgang på kr 9000-20.000 avhengig av motorisering og utstyrsnivå.

Powered by Labrador CMS