Renaults nye elbil-oppskrift

Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.

Publisert Sist oppdatert

Dagen og kvelden før en stor bilutstilling åpner er som regel ganske hektisk på det sosiale planet og når det gjelder invitert sniktitt på forhånd.

10 slike tror jeg jeg hadde i år, men de eneste som var offisielle nok til at de kunne repeteres på BilNorge, var den til Mercedes og den til Renault.

Og selv om jeg har snakket litt om Renaulten er den allikevel spennende nok til at den kan tåle et neste kapittel.

Her angripes nemlig elbil-problemet på en ny måte. Rekkeviddeangst er et åpenbart tema når man spør om hvorfor det ikke selges elbiler. (Ikke selges elbiler???? Hallo, jeg snakker ikke subsidierte Norge, jeg snakker verden.)

Men pris er nok like viktig.

Derfor har Renault grepet denne enden av knuten og forsøker å løse opp derfra.

«Dette skal bli en bil folk har råd til», sa Carlos Ghosn, Renault-sjefen, da han dro av lakenet.

Siden vi snakker markeder som Kina og India er det åpenbart at vi er langt under Leaf-pris (som Renault kjenner godt). Nissan Leaf og Hyundai Kona EV og slike biler kan fort komme opp i noe som tilsvarer 30.000 euro på slike markeder.

Her snakker vi om en bil som, ifølge de jeg snakket med under avdukingen, vil kunne koste ned mot 9-10.000 euro.

Mye av hemmeligheten ligger i navnet.

I stedet for å lese K-ZE kan du lese Kwid ZE. Kwid er navnet på Renaults indiske billigbil. 3,6 meter, motor under 1 liter, men veldig bra utstyrt.

Vi oppdaget bilen da den forhåndsdebuterte som en svært morsomt konsept-flip for fire år siden.

Den er bygget på CMF A plattformen som er en felles innsats mellom Nissan og Renault, men som foreløpig bare er brukt av Kwid.

Dette er et såpass modul-tenkt underlag at den er egnet både til forbrenningsmotor og batterielektrisk innsats. For eksempel er hele hjelperammen og alle akslene spesielle for el- og IC-versjonen.

Grunnen til at den først skal introduseres i Kina, der den også skal bygges, er at Kina er det ledende elbillandet i verden.

For Renault er dette et marked av vital interesse, de planlegger å selge 550.000 biler der innen 2022 med en meget stor prosentandel elektrisk. Og av de nye personbilene som skal lanseres frem til da, skal tre være 100 % elektriske – med K-ZE som den første.

Renault-Nissan alliansen er verdensmestre på strøm. Renault Zoe er den nest mest solgte batterielektriske i verden, bare slått av Leaf.

«Og», tilføyde Ghosn med en viss triumf i stemmen, «Vi har investert i elbiler i mer enn et ti-år og er den eneste bilprodusenten som har tjent penger på batterielektriske biler så langt.»

«Vi var elbil pioner, og vi er markedsleder», sa han. «Med denne bilen kombinerer vi det beste i Gruppen: vår lederposisjon i elektrisk, vår ekspertise i betalbare biler og vår evne til å knytte sterke samarbeidsgrupper.»

Men han avsluttet med å antyde at dette skulle bli en bil for mer enn bare Kina (de fleste venter India som neste marked, og så Brasil – men hans ord var: «For meg er denne bilen en virkelig revolusjon. Denne kommer til å bli ekstremt konkurransedyktig på markeder over hele verden».

Men hele verden inkluderer åpenbart ikke Frankrike eller Europa, for da utstillingen åpnet dagen etter var bilen fullstendig fraværende.

Grunnen er at her hos oss har fabrikken andre prioriteter. Først får vi Zoe 2 neste år. Så får vi E-Tech (hybrid basert på den nye Clio 5) i 2020, og så kommer de ladbare hybridene på Captur og Megane etterpå. Ingen plass til K-ZE foreløpig.

SE BILDEGALLERI FRA AVDUKINGEN I PARIS

Powered by Labrador CMS