Bilsalget ned – Nissan Leaf opp

Nissan Leaf sto igjen som ubestridt vinner da salget i oktober falt med 6,6 prosent til 11.655 biler. 10.375 nye Leaf i år, og det nærmer seg nå 50.000 av dem på norske veier.

Publisert Sist oppdatert

Mens overgangen til den nye forbruksmålemetoden WLTP fortsatt kaster skygger inn i det norske bilsalget, endte elbilene nok en gang opp som den store vinneren.

Nær fire av ti (38,6 prosent) som fikk sin nye personbil i oktober, kvitterte ut en elektrisk modell, og av disse igjen var nær tre av ti (28,7 prosent) Nissan Leaf.

Imponerende 10.375 Leaf er i årets ti første måneder levert ut til eiere, og det er nå nærmest utenkelig at VW Golf kan ta igjen Leaf innen året er omme. De to modellene befinner seg samtidig milelangt foran konkurrentene på OFV-statistikken.

Årsaken til de høye Leaf-tallene er å finne i leveringssituasjonen som kan være helt ned mot én dag om kunden tar til takke med biler som forhandleren har på vei inn.

Med seier blir Leaf i så fall den første elbilen som topper et lands bilstatistikk uansett klasse de siste 100 årene. Men årsrekorden for én modell i Norge makter neppe Nissan å gjøre noe med.

Innføringen av momsen så langt tilbake som i 1970 sendte VW Boble til topps året før med – hold deg fast – 16.699 biler. Golf var nær ved å slå rekorden i 2015, men utleveringene stoppet på 16.388.

Jeg vil også trekke fram Jaguar I-Pace, også den elektrisk, som med 441 enheter helt overraskende ble den femte mest foretrukne bilmodellen i oktober. Hvem hadde for noen uker siden trodd at Jaguar skulle figurere blant fem på topp uansett bilklasse?

Så mens Jaguar leverer det de makter for å redusere ventelisten, må Hyundai finne seg i at den bare øker.

Kun 54 elektriske Kona i oktober bidrar neppe til særlig glede hos de mange tusen som står på liste for Kona. Svært mange av dem må trolig smøre seg med tålmodighet i et par år før de får bilen, om de orker å vente så lenge.

I skyggenes dal befinner for tiden Audi seg. For mens Audi bruker mye energi på å lansere elektriske e-tron som bare er knappe to måneder unna, har utlevering av bestilte bensin- og dieselbiler inntil videre nærmest stoppet opp på grunn av WLTP. Kun 1,1 prosent markedsandel og minus 78,4 prosent sammenliknet med samme måned i fjor sendte Audi ned til 19. plass på merkestatistikken i oktober, 11 plasser bak Jaguar.

Kilde: OFV

Nye personbiler i oktober og i 2018

Oktober

2018

Modell

Antall

% andel

Antall

% andel

1. Nissan Leaf

1292

11,1

10 375

8,4

2. VW Golf

1135

9,7

7 765

6,3

3. BMW i3

525

4,5

4 525

3,7

4. Volvo XC60

486

4,2

2 839

2,3

5. Jaguar I-Pace

441

3,8

581

0,5

6. Renault Zoe

411

3,5

2 350

1,9

7. Toyota Yaris

401

3,4

3 436

2,8

8. Mitsubishi Outlander

395

3,4

3 139

2,5

9. Hyundai Ioniq

275

2,4

2 273

1,8

10. Toyota RAV4

273

2,3

3 127

2,5

11. Toyota CH-R

231

2,0

2 677

2,2

12. BMW 2-serie

210

1,8

1 575

1,3

13. Volvo V90

195

1,7

2 463

2,0

14. Skoda Octavia

192

1,6

2 533

2,1

15. Kia Soul

162

1,4

1 118

0,9

16. Volvo XC90

157

1,3

1 204

1,0

17. Toyota Auris

156

1,3

2 175

1,8

17. Mazda XC-5

156

1,3

1 664

1,4

19. VW Passat

123

1,1

2 333

1,9

20. Ford Focus

121

1,1

953

0,8

Sum

11.655

100

123.155

100

Powered by Labrador CMS