-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Noe du lurer på om Mazda3?
Mazda er på vei til Norge med en ny utgave av kompakte Mazda3. BilNorge.no kjører bilen denne uken, så det er sikkert noe du lurer på om denne historisk viktige bilen for Mazda.
Egentlig er Hiroshima-baserte Mazda nå kommet til fjerde generasjon av Mazda3, men naturligvis starter historien mye tidligere. Det som i tillegg skjedde ved revisjonen av Mazdas kompaktmodell i 2003 var en forenkling av navnet fra 323 til 3. På samme måte som den større familiebilen skiftet navn fra 626 til Mazda6.
Mazda 323 var en av grunnpilarene som i en periode tidlig på 1980-tallet gjorde Mazda til det største bilmerket i Norge. Og Mazda 323 inntok plassen som en av bestselgerne.
Det er etterkommeren til en bil titusenvis av nordmenn opp gjennom årene har hatt et forhold til som jeg er på vei for å prøvekjøre.
Ny Mazda3 er mer konvensjonell enn nok mange elektrifisertopphengte bilkjøpere synes godt er. Halvparten av bilene som selges i denne klassen i Norge leveres med ladekabel.
Selv om det en god stund har vært kjent at også Mazda er på det elektriske sporet, kommer Mazda3, i hvert fall så langt det er kjent, med konvensjonell motorteknologi både i kombimodellen og i den noe mindre interessante Mazda3 sedan.
Det vil si helt konvensjonell blir den ikke.
De største endringene befinner seg under panseret med premiere for 2,0 liter Skyactive X, verdens første kommersielt produserte bensinmotor som benytter kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene.
Denne motorteknologien kobles sammen med Mazdas første 24V mild-hybrid system som magasinerer bremseenergi som igjen kan brukes til akselerasjon.
Der mange av konkurrentene senker motorvolumet og kompenserer mangel på grunneffekt med turboteknologi, velger altså Mazda å holde seg unna turbo for å spare energi. Mazda oppgir drivstoffbesparelsen i X-motoren til mellom 20 og 30 prosent sammenlignet med dagens Skyactiv-G bensinmotor.
Selv om dieselmotoren på ingen måte er død i Europa, ser det ut til at Mazda sier takk og farvel til alt som lukter av diesel for Mazda3 i Norge.
Derimot kan alle som sverger til 4x4 (rundt 40 prosent av de norske bilkundene) glede seg over at Mazda er tilbake med AWD i en kompaktbil, men det skjer kun i kombinasjon med X-motoren.
Siden Mazda3 og dens forgjenger var viktige modeller i den norske bilhistorien, antar jeg at du har en rekke spørsmål til Mazdas europeiske ledelse og norske importør. Så send meg spørsmål, så forsøker jeg å finne relevante svar.