Tesla kutter priser og butikker

Tesla annonserte via sin blogg sent torsdag kveld at de rimeligste variantene av Model 3 nå blir tilgjengelige. De legger i tillegg ned de fleste butikker for å tilby mer attraktive priser.

Publisert Sist oppdatert

Så langt er det kun de dyreste variantene av Model 3 det har vært mulig å bestille, men nå åpner Tesla også for bestilling av «standard Model 3» med en rekkevidde på 220 miles (354 km) etter den amerikanske målemetoden som er strengere enn den nye europeiske WLTP-metoden.

Tesla oppgir også data for toppfart på 209 km/t og forteller at akselerasjonen fra null til 60 miles (96 km/t) kan foretas på 5,6 sekunder. I USA får den modellen en prislapp på 35.000 dollar – ganske nøyaktig 300.000 kroner med dagens kurs.

Så introduserer de en ny Model 3 med tilnavnet «Standard Range Plus» som byr på 240 miles (386 km) rekkevidde, 225 km/t toppfart og aks-tid på 5,3 sekunder, i tillegg til at den har et høyere utstyrsnivå. Denne modellen skal koste $37.000 (NOK 316.550).

Tesla argumenterer med at du får ni prosent mer rekkevidde og effekt samt oppgradert interiør ved å øke budsjettet ditt med seks prosent.

For å være levedyktige med så lave priser legger Tesla ned alle sine butikker slik at bilene heretter kun kan kjøpes online. I USA kan du nå kjøpe en Tesla via mobilen din i løpet av et minutt, og denne muligheten skal snart tilbys i alle markeder hvor de opererer.

Til de som er skeptiske til ikke å ha en forhandler å forholde seg til innfører Tesla det vi på norsk gjerne omtaler som åpent kjøp:

– Du kan heretter returnere bilen innen 7 dager eller 1000 miles (1600 kilometer) og få alle pengene tilbake, lover Tesla i bloggen.

I praksis kan du altså kjøpe en Tesla, dra på en lang weekendtur med venner og så returnere bilen kostnadsfritt. Tesla føler seg så sikre på bilens kvaliteter at de tror antall returer blir minimalt.

Ved å flytte alt salg online kombinert med andre kostnadsbesparende tiltak hevder Tesla at de kan redusere bilprisene med et gjennomsnitt på seks prosent, og det er dette som setter dem i stand til å kunne selge de rimeligste Model 3-utgavene tidligere enn først antatt.

I løpet av måneder skal de fleste Tesla-butikker verden rundt legges ned, unntaket er et lite antall butikker i høyt trafikkerte lokasjoner som skal beholdes som rene gallerier / utstillingslokaler og informasjonssentre.

Samtidig skal Tesla investere mer for å øke servicenivået. Målet er reparasjon på dagen, om ikke på timen, og mesteparten av servicen skal skje ved at Tesla kommer til deg, ikke omvendt.

I tillegg garanterer de at service er tilgjengelig over alt i de landene de opererer. Det skal altså være like problemfritt å eie en Tesla om du bor midt på Finnmarksvidda som i Oslo – det høres en smule ambisiøst ut.

Siste del av Teslas melding går på at de foretar en rekke oppgraderinger i programvaren for både nye og eksisterende kunder. Det innebærer økt rekkevidde for enkelte modeller, økt toppfart for andre og en effektøkning på rundt fem prosent for samtlige Model 3-varianter.

– Vi forplikter oss ikke bare til å lage de beste elbilene, men de beste bilene! Punktum Finale, sier siste avsnitt i meldingen.

Det har ikke lykkes oss å få noen kommentarer fra den norske Tesla-organisasjonen.

Powered by Labrador CMS