-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Den går utenpå forgjengeren i både lengde (+ 77 mm) og bredde (+22 mm) og har fått strukket akselavstanden med hele 60 mm.
Nye GLS har en lengde på 5.207 mm og en bredde på 1.956 mm mens akselavstanden måler hele 3.135 mm. Dermed strekker den seg litt lenger enn BMWs nye flaggskip X7.
Det gir god plass til syv personer fordelt på tre seterader, alle med elektrisk justering. Og Mercedes lover at selv tredje seterad er komfortabel for personer med en lengde på inntil 194 cm.
Som alternativ kan den leveres som seksseter med to luksusseter i andre rad.
På tross av sine dimensjoner har nye GLS imponerende aerodynamikk med en Cd-verdi på 0,32 – en vesentlig forbedring fra dagens 0,36.
GL kom første gang på markedet i 2006 og fikk en facelift, samtidig som den endret navn til GLS, i 2015. Det er altså en tilårskommen modell som nå endelig får et generasjonsskifte.
Nykommeren skal på markedet i USA og Europa mot slutten av året, og den skal som i dag produseres ved Mercedes-anlegget i Tuscaloosa, Alabama.
Luksus og høyteknologi preger nykommeren som blant annet har avanserte LED hovedlys med 112 LED-enheter i hver lykt.
Ett tastetrykk legger ned samtlige seter og gir et bagasjerom på 2400 liter. Med et annet trykk senker du hekken med cirka 50 mm for å lette innlastingen av tunge gjenstander.
GLS er utstyrt med foreløpig siste generasjon MBUX infotainment-anlegg. Blant nyhetene siden systemet ble introdusert i A-Klassen er to store 12,3-tommers skjermer.
Bilen leveres med et utvalgt av 8- og 6-sylindrede motorer, og alle bensinmotorer har integrert starter-generator og EQ Boost basert på et 48V elektrisk system.
GLS 580 4Matic er den foreløpige toppmodellen. Den er utstyrt med den første V8-motoren i kombinasjon med 48 volts anlegg. Motoren yter 489 hestekrefter og har et dreiemoment på 700 Newtonmeter. I tillegg gir EQ Boost 250 ekstra Nm og 22 ekstra hk i korte perioder.
Det andre alternativet med bensinmotor er GLS 450 4Matic. Rekkesekseren leverer 367 hk og 500 Nm, med ekstra 250 Nm / 22 hk takket være EQ Boost.
For Europa er det dieselmotorene som er mest interessante. To alternative rekkeseksere tilbys som GLS 400 d 4Matic med 330 hk / 700 Nm og GLS 350 d 4Matic med 286 hk / 600 Nm.
Alle motorer leveres i kombinasjon med 9G-Tronic automatkasse og firehjulsdrift som fordeler alt fra null til hundre prosent effekt til hver av akslingene.
Det drøyer neppe lenge før serien toppes med en Mercedes-AMG modell med enda sprekere ytelser, og det spekuleres også i at det vil komme en Maybach-versjon for dem som er ute etter det ultimate på luksusfronten.