Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 GT
Foto: Øivind Skar

Peugeot 508 GT - Forretten

Det er med Peugeot 508 GT kombi som med gode forretter

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Jeg har ingen grunn til å si noe stygt om Peugeot 508 GT, en sedankombi a la VW Arteon, Opel Insignia og Skoda Octavia / Superb. Men for å videreføre bildet i ingressen: i det minste for noen smaker en lekkert dandert forrett gjerne bedre enn den voluminøse hovedretten.

508 GT er etter min mening fransk bilindustri på sitt beste.

En passe stor bil, komfortabel nok til de riktig lange utfluktene, rask nok med 225 hk fra en sinna bensin1,6-liter til å oppleves en anelse sportslig, og tøff nok med lekre, rammeløse vinduer og sterkt hellende og skarpskåret hekk til selv i «Grå Smart Metallic» å skille seg ut fra den ellers temmelig grå masse av familiestore biler bygd over lesten som går ut på å dekke så mange behov at det knapt blir plass til særpreg.

Stasjonsvogn
For det er nok der stasjonsvogna av 508 kommer til å være når den senere i år dukker opp for å sluke barnevogner og alt annet et familiemedlem på fire hjul skal løse av transportoppgaver.

Så het da også noen av forgjengerne nettopp Familiale, 404, 504 og 505 for eksempel. Selv det kan bli tungt i kampen mot SUV-er på fortsatt frammarsj.

Jeg liker 508 GT fordi den slett ikke tar mål av seg til å dekke alle behov. Snarere tvert om. 508 i firedørs kombi kan til nød fungere som familiebil om de som må sitte i baksetet ikke er spesielt høye.

Men spiller det noen rolle? Jeg skal ikke sitte bak, og foran er det mer enn nok plass: trekk ut seteputen til god lårstøtte, trykk inn massasjeknappen og kjør i vei.

Over rattet
Jeg har sagt det før, men gjentar så gjerne: knapt noen lager bedre cockpit enn Peugeot med instrumentene løftet så høyt over det knøttlille og flatpressede rattet at behovet for headupdisplay bortfaller. Førermiljøet oser av framoverlenthet med en blanding av skjermbaserte og knappestyrte funksjoner.

Det skjermbaserte instrumentpanelet har fem ulike design på dagtid, du velger ut fra behov og humør, men det kan jo være kjekt å ha kartet rett foran nesa og ikke til høyre på dashbordskjermen selv om den er vinklet mot føreren.

At turtellernåla i 508 går fra høyre mot venstre som i flere av Peugeots modeller nå, skriver jeg på gimikk-kontoen, interessant, men ikke spesielt nyttig.

Varmesøkende
Den sjette innstillingen, Night Vision med varmesøkende kamera, fungerer bare etter mørkets frambrudd, men brukt riktig ser du fotgjengeren, syklisten eller elgen på skjermen lenge før du ser den i virkeligheten.

Midt i den mørkeste vinternatta ute på Nøtterøy møtte jeg en bil med lys som blendet meg. Farten var riktignok lav, men like fullt var jeg i regnet ikke i stand til å se den svartkledde syklisten foran meg før vedkommende var tett innpå.

Men det gjorde ingen verdens ting, for jeg hadde jo lenge observert ham innenfor en gul ramme i det grå siktbildet på skjermen. Strålende. Og hadde jeg hatt på den aktive cruisekontrollen, ville bilen tilpasset seg syklistens fart automatisk.

Full mann
Alt dette havner i sekkeposten praktisk trafikksikkerhet som gjør Norge til det sikreste landet å ferdes trafikalt i takket være vår higen etter siste teknologi.

Men oppe i denne teknologiflommen som inkluderer aktiv cruisekontroll med køfunksjon bommer Peugeot når den aktive filholderen griper inn og får bilen til å te seg i kjørefeltet på en slik måte at politipatruljen bak umiddelbart må tro at fyren foran har mer enn prøvesmakt på konjakken før kjøreturen.

Hvorfor jeg tror 508 GT blir en sjeldenhet å se på norske veier henger naturligvis også sammen med at den foreløpig ikke er ladbar og/eller har firehjulsdrift.

Nærmeste konkurrent, Arteon, solgte Volkswagen bare 66 eksemplarer av i fjor til tross for aggressiv prising for å løfte interessen. Octavia kombi / Superb kombi står for tiden ikke på Skodas norske program, og kommer neppe tilbake.

492.000 for 508 GT burde ikke skremme noen og er på nivå med Opel Insigna med 200 hk bensinmotor. 562.000 kroner etter avkryssing i alle rubrikker som gjør 508 GT spesielt attraktiv er fortsatt langt unna premium-konkurrentene.

Liker: Tøff å se på.

Liker ikke: Lavt under taket bak.

Fakta – Peugeot 508 GT

Pris

Fra kr 492.000

Testbil

kr 562.900

Motor

1598 CCM R4, Turbo bensin

Effekt

225 hk/300 Nm

Drivlinje

8A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

7,3 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk/utslipp

0,57 l/mil

CO2

131 g/km

Dimensjoner

475/140/186 cm (L/B/H)

Bagasjerom

487-1537 liter

Vekt

1420 kg

Tilhengervekt

1600 kg

Powered by Labrador CMS