-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Livsfarlige vinterdekk
– Det skulle definitivt vært forbudt, sier dekkekspert Torleiv Haukenes. Han snakker om bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre.

En undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Dekkmann for en tid siden viser at folk flest ikke aner hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Undersøkelsen viser at hver femte nordmann har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk.
Dekkmann stilte i samme undersøkelse også spørsmålet om hvor mye lengre de tror bremselengden blir med piggfrie vinterdekk på vått føre i sommertemperaturer. Svarene ligger langt unna det som er realiteten.
Continental Norge sjekket nemlig dette på Vålerbanen for to år siden, og da var bremselengden 84 % lengre fra 110 til 0 km/t med piggfrie vinterdekk sammenliknet med sommerdekk på våt asfalt. Med vinterdekkene var bremselengden altså nesten dobbelt så lang.
Dette er kjente toner fra dekkbransjen, så bladet BIL dro til Vålerbanen og sjekket forholdene selv for et par år siden. Her kan du lese vår erfaring.
Nordmenn flest tror bremselengden kun blir ca. 25 prosent lenger. Hele 34,1 % av de spurte tror dette, mens 5,7 % tror bremselengden blir 10 prosent lengre og 24,5 % tror bremselengden øker med 50 prosent. Bare 17,1 % tror bremselengden blir dobbelt så lang, mens 18,7 % svarer vet ikke.
– Dette viser at nordmenn flest ikke forstår risikoen med å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Og det er vel derfor det er så mange som gjør det også, sier produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
– Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding og dekkmønster som er spesiallaget for kalde temperaturer, snø og is. De er ikke laget for varme temperaturer, og burde vært forbudt å kjøre med på sommeren – i hvert fall i måneder som juni, juli og august, avslutter Haukenes.