-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer rekkevidde i ny e-Soul
Mer rekkevidde, mer motoreffekt og bedre innvendig plass er stikkord for nyinnpakket Kia e-Soul.
Først publisert i Bladet BIL nummer 5-2019
Kia e-Soul er elbilen som du ser overalt, men som knapt figurerer på bestselgeroversiktene. Forklaringen er at Norge har vært tilgodesett med altfor få biler, og at de derfor er tatt til landet som endagsregistrerte bruktbiler.
Det håper Kia-sjef Irene Solstad det blir slutt på med ny e-Soul som mer enn 2000 allerede har satt seg på liste for å vurdere selv om prisen ikke var klar ved lanseringen, og heller ikke er det når dette skrives. De første kundebilene er her utpå sommeren.
I ettertid er prisene gjort kjent – du finner dem her
Om du spør meg hva den bør koste? Mitt svar er ikke over 350.000 kroner med største batteripakke og inkludert alt tilgjengelig utstyr. For det koster halvbroren Hyundai Kona electric.
Deler plattform
Som en del av Hyundai-konsernet deler Kia e-Soul plattform og det meste av teknikken med Hyundai Kona electric.
Det betyr 204 hk som virkelig får e-Soul til å flytte på seg, 64 kWh batteripakke og 452 kilometer oppgitt WLTP-rekkevidde hvilket i praksis betyr rundt 400 km sommerrekkevidde og 100 km kortere om vinteren, avhengig av kjørestil og forvarming av bil/batteriet.
Både Kona electric og e-Soul bygges med mindre batteri, kortere rekkevidde og svakere motor (39,2 kWh/276 km/136 hk). Hyundai valgte å kun gå for best rekkevidde, mens Kia mener mange kan klare seg med 276 km rekkevidde og dermed få en rimeligere bil som like fullt dekker behovet.
Å svare på hva som er optimalt er umulig så lenge prisdifferansen mellom de to løsningene ikke er kjent. Generelt har det vist seg at norske elbilbilkjøpere i hovedsak velger største batteripakke, ikke minst fordi det vil gjøre bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.
Tydelig lyssignatur
Kia e-Soul skiller seg ut med det kantede karosseriet og nå med enda tydeligere lyssignatur både foran og bak. Dette er en bil hvor alt er nytt, hver karosseriplate og hver interiørdetalj. E-Soul er nå lengre, bredere, og lavere enn forgjengeren.
Fortsatt sitter ladeluka foran, og ikke alle synes det er en kjekk løsning i vinterhalvåret, men alt på baksiden av luka er nytt ved at Kia nå har skrotet den japanske ladeteknologien chademo, og meldt overgang til europeiske CCS. Samtidig økes hurtigladefarten fra 50 til 80 kW.
Til tross for høyden framstår ikke e-Soul som utpreget rommelig. Men det er jeg ikke så sikker på om spiller noen rolle, for i valget av e-Soul mener jeg form betyr mer enn funksjon.
Så får det heller være at bagasjerommet som er økt fra 281 til 315 liter, fortsatt er hele 170 liter mindre enn i den litt større Kia e-Niro.
Varmt og kaldt
Det er ytelsene, rekkevidden og det litt småfrekke interiøret jeg vil løfte fram. Så får det være at enkelte knapper er så bortgjemte at de knapt kan være ment å brukes så lenge det er både varme og kjøling i setene, deilig varme i rattet og mulighet til å konsentrere oppvarmingen om føreren hvis vedkommende er alene i bilen. Slikt sparer også energi.
Jeg er ikke spesielt begeistret for den steindøde styringen som sier meg at dette er en bil å bli kjørt i framfor aktiv og engasjert utfoldelse bak rattet. Derfor kjører e-Soul nærmest av seg selv på godt oppmerket motorvei, og takk og pris for at køassistenten tar seg av morgenrushet.
Derimot roper jeg på ingen måte hurra for regenereringsfunksjonene som kan stilles i tre trinn, men ikke stopper bilen helt slik som en-pedals-knappen i konkurrenten Nissan Leaf gjør.
I Kia går det nesten ned til null, men om du ikke velger å stoppe bilen med bremsepedalen, kan det gjøres ved å holde regenereringshendelen inne til bilen står stille. Klønete, spør du meg.
17,5 kWh/100 km endte kjøringen min med. Ikke dårlig, siden mye av det foregikk på motorvei uten tanke på å spare energi. Så regn med at minst 400 kilometer er innen rekkevidde med sommervarm bil. Det er i praksis en dobling fra utgående Kia.
Les også: Leveringstrøbbel for Kia
Liker
- Annerledes
- Lang rekkevidde
- Rask
Liker ikke
- Lite bagasjerom
Pris: | Fra kr 279.900 (39,2 kWh) |
Pris: | Toppmodell kr 365.900 (64 kWh) |
Motor: | 204 hk / 395 Nm |
Drivlinje: | 0A, forhjulsdrift |
Batteri: | 39,2 kWh / 64 kWh |
Aks. 0-100 km/t: | 7,6 sek |
Toppfart: | 167 km/t |
Forbruk: | 15,7 kWh |
Rekkevidde: | 452 km WLTP (64 kWh) |
Testforbruk: | 17,4 kWh |
Dimensjoner: | 420/180/161 cm (L/B/H) |
Bagasjerom: | 315-1339 liter |
Bakkeklaring: | 15,3 cm |
Vekt: | 1682 kg |
Tilhengervekt: | Ikke avklart |