-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Variasjoner over et tema
Nok en gang er Skoda aktiv på to hjul. På den måten at de har et visst nærvær i Tour de France. Og som vanlig kommer pokalene fra dem.
Jeg blir like overrasket hver sommer.
Skoda forbinder jeg med ishockey. At de også driver med sykler i Frankrike oppdager jeg plutselig på denne tiden av året – og glemmer det like fort igjen.
Dessuten er det pokalene jeg er opptatt av, ikke løpet.
Selvfølgelig kan man kalle løpet «Variasjoner over et tema» - det er vel ikke mye som skjer der heller fra år til år?
Heller ikke når det gjelder pokalen, der kan man virkelig snakke om «Variasjoner over et tema», men om det i første runde ser ut som den samme som i fjor og året før, er det en elegant liten twist her. Overflaten i krystall-pokalen endres for hver gang de deles ut.
Pokalen selv er designet av Skodas egen designavdeling. Interiørsjefen Peter Olah var hovedansvarlig, og han har vært involvert hvert år siden krystallformen hans dukket opp første gang i 2011.
Jozef Kaban, designsjefen (som nå dessverre har forsvunnet, fristet av BMW der han bare varte kort tid før han ble eksportert videre til Rolls-Royce) var selvfølgelig en sterk kraft i bakgrunnen for dette prosjektet.
Pokalen er 60 cm høy, veier fire kilo, produseres i fire eksemplarer hvert år (det er visst fire som på en eller annen måte vinner et eller annet her) og det er en av de store tsjekkiske krystall-produsentene som hvert år laget en ny batch.
Lasvit heter firmaet, og Skoda hyrer dem ofte inn for å gjøre andre jobber også. Krystall-elementer på konseptbiler er ofte veldig effektivt – sist så vi det på Vision RS i Paris i fjor.
Både Vision C og Vision E har bidratt til måten pokalene har blitt overflatedekorert tidligere år. I år er det imidlertid ikke noen bil som har inspirert til noe som helst.
Olah har hentet frem en gammel krystall-tradisjon – Spitzstein heter den (du ser den i videoen her).
Kuttingen av disse klassiske kvadratene med pyramideform er presisjon og tar tid. Lasvit forteller at hver pokal tok tre dager å fullføre.
De forteller også at de måtte hente frem en 75 år gammel tidligere medarbeider for å sikre maks presisjon her. Han har jobbet med akkurat denne teknikken i mange tiår, og er åpenbart fremdeles stø på hånden.
Og når du sitter og ser på premie-seremonien den 28. juli kan du lett henslengt fortelle de andre at, «se på den Spitzstein-finishen’a».
I tillegg til sportsidiot kan du kanskje pådra deg renommé som kunst&kultur-kjenner.
PS!
«Variasjoner over et tema» finnes svært mange steder i musikklitteraturen. Den best kjente er kanskje Rakhmaninovs 22 variasjoner over Chopins c-moll-preludium, op. 28 nr. 20, bare så det også er nevnt.