-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tyskerne HAR humor
Da Citroën hjemme i Frankrike planla alle sine 100-års jubileumsarrangementer i år, hadde de nok ikke tenkt på denne. Tyskerne døpte om merket til Zitrön!
Dette må være en av de morsomste kampanjene ever. Straight face på høyde med det beste av amerikansk mellomkrigs slapstick, spilt av aktører som egentlig er ganske seriøse forretningsfolk.
Les også: Citroën feirer sine første hundre
Det er selvfølgelig mulig at det er en mening bak denne innsatsen også. Kanskje å gjøre oppmerksom på at merket finnes? Noe stort salgstrykk var det i hvert fall ikke her.
Hele utgangspunktet er at nå var Citroën – som har drevet intens uttale-opplæring – gått lei av 100 års tysk radbrekking av merkenavnet.
Nå hadde produsenten endelig gitt opp – fra nå av skulle bilen hete Zitrön i Tyskland.
Zitrön Berlingo, liksom.
Det hele starter med en gravalvorlig fire minutters video fra det store forhandlermøtet der administrerende forteller om denne fantastiske nysatsingen, og der herrene på scenen, som avslørte den nye logoen, måtte dra i gang applausen selv. Salen satt der som truffet av en bombe, fullstendig målløse.
Ingen av tilhørerne og tilskuerne tror sine egne verken det ene eller det andre.
Så følger vi en av forhandlerne hjem, der han må skilte om forretningen og lære sine ansatte til å svare «Zitrön, guten morgen» – og alle enige om at dette var en trist dag.
Kampanjen ble fulgt opp av plakater og annonser inntil den nye videoen ble sluppet, der den samme pompøse daglige lederen, like grav alvorlig i feisen, kunne fortelle at «slapp av, bare en apprils – eh, jeg mener – julinarr».
Det er Havas i Düsseldorf som sto bak det hele med full velsignelse fra kommunikasjonsfolket hos produsenten.
Citroën har alltid vært gode, og annerledes, på sine store kampanjer.
Men de har aldri ført klart, til de grader, å vise at tyskerne faktisk har humor.
Det får ikke hjelpe om du ikke er så god i tysk. Titt deg gjennom videoene – de er fulle av gullkorn selv om du ikke forstår et ord av språket.