Store utvendig – enda større innvendig - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Store utvendig – enda større innvendig - del 1
BILTEST: De kompakte stasjonsvognene er nå så store at de dekker de fleste familiers transportbehov. Her serverer vi deg de to nyeste.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Helt nye 
Det har også Ford og Kia gjort ved å lansere to helt nye stasjonsvogner som etter min mening dekker de aller fleste familiebehov innenfor greie økonomiske rammer for dem som jakter ny bil. Begge inkluderer mye utstyr, Kia gjennom utstyrsvarianter, Ford med varianter og pakker i kombinasjon med skreddersøm.

I basis koster Ceed minst av de to testbilene, men med sammenlignbare motorer (denne gang bensin) og relevant utstyr, ender begge ganske nær 400.000 kroner. Stasjonsvogntillegget på 10.000 for Focus og 20.000 kroner for Ceed mener jeg er verd hver krone, ikke minst når bilene skal byttes inn.

– Selv med mange fellestrekk, er det aldri noen tvil om hvor i verden bilene har sitt opphav, kommer det kjapt fra min kollega. Vi har lagt bak oss en del mil, sett på de ulike måtene å løse ganske identiske oppgaver og følt på komfort, kjøreopplevelser og materialvalg inne i bilene.

Forskjellige
Ford vil sikkert protestere når jeg løfter Focus fram som en tysk bil, men makkeren som til det daglige kjører tysk og fransk, var ikke et sekund i tvil om det tyske tankesettet som ligger i bunnen av Focus. Bilen er også den tøffeste å se på. Fords designspråk kommer tydelig fram med ganske aggressiv front og klassens lengste akselavstand på 2,70 meter.

Kia skjuler seg bak asiatiske massevolumtrekk, mer anonym og lakkert i grått forsvinner den i massen. Forden har ved første øyekast et mer moderne indre, men her lot jeg meg lure, for selv om menystyringen i Focus har fått et betydelig løft fra forgjengeren, er det vel så lett å finne fram i layouten i Ceed. Focus har riktignok både headupdisplay, digert glasstak og varme i frontruten, men på Ceed åpnes bakluka elektrisk med fjernkontrollen (kan leveres ekstra til Focus) og bilen har tretrinns kjøling i setene som bare er deilig på varme dager.

Den fikse og mekaniske dørbeskytteren som kommer fram når dørene åpnes, er Ford dessverre alene om.

Deilig varme 
Begge har heldigvis oppvarmede ratt (varme i hele rattringen og ikke bare i ti-på-to grepet!) og naturligvis all den førerstøtteteknologien som gjør at bilen stort sett klarer seg med et lett rattgrep på monoton motorvei.

Men jeg forstår ikke hva Ford mener med det runde girvelgerhjulet? Hva er i veien med en spak à la Kia eller logisk plasserte knapper som i Hyundai? Begge har helt greie, om enn litt små, infotainmentskjermer. Kias er vridd mer mot føreren enn skjermen i Focus.

Nok en gang takk og pris for at ingen av de to har latt seg friste til å legge klimaanleggfunksjonene utelukkende inn på skjermen.

Underholdende 
Focus er kjent for å gjøre kjøringen til en underholdende og minnerik øvelse. Der er Ford fortsatt med – etter min mening – klassens beste chassis og styring. Men Focus à la 2019 gir ikke bedre kjøreopplevelse (ei heller i sportsmodus) og mer komfort enn forrige generasjon.

Ceed befinner seg ikke på Focus-nivå i kjøreopplevelse, men det tror jeg ikke de som reflekterer på Kia bryr seg om, for også denne bilen kjører mer enn bra nok.

LES VIDERE:

Innledning

Del 1

Del 2

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: