![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||
![]() På samme lest Lexus UX 250 bygges på Toyotas TNGA-lest (Toyota New Global Architecture). På den samme plattformen bygges eksempelvis C-HR, RAV4 og Corolla, og motoren i UX 250h er den samme 2-literen som i kraftigste Corolla. De tre testbilene yter omtrent det samme, 190 bensinhester i Audi og Volvo mens Lexus stiller med litt mindre effekt, 178 hk, men også den har 300 Nm i moment. Den store forskjellen er å finne hybridteknologien som i UX 250h består av en to-liters bensinmotor uten turbo som får hjelp av en kraftig elmotor (109 hk/202 Nm) til å trekke forhjulene, mens en bitteliten elmotor (7 hk/55 Nm) hjelper til bak ved behov. Elektrisk Audi og Volvo har mekanisk overføring av kraft til bakhjulene og defineres derfor som typiske firehjulstrekkere, mens Lexus knapt kan kalles det. I det daglige merkes dette knapt fordi kraften til bakhjulene på Volvo og Audi også – ut fra ønsket om å spare energi – styres ut fra behov. Men du har mye mer tilgjengelig kraft når du virkelig trenger den. Forskjellige Testbilen var dessuten utstyrt med VW-konsernets lekre Info Display (som Audi for å gjøre det litt finere kaller Virtual Cockpit) hvor all instrumentering befinner seg på en stor skjerm med bortimot uendelig med innstillingsvalg, alt enkelt å finne fram i og med lettlest informasjon. Sånn sett oppleves det å sette seg inn i en Audi som å trå inn i fremtiden. Men det overrasket hele testteamet at Audi på dette nivået ikke har standardisert ryggekamera og headupdisplay. Interessant at lydvolumknotten befinner seg på passasjersiden og nærmest utilgjengelig fra førerplass. Informasjonstilgangen i Volvo XC40 skjer også via to skjermer hvor midtkonsollskjermen står horisontalt montert som i Tesla Model S og X, men er mindre enn i de to nevnte. Også i Volvo styres klimaanlegget via eget betjeningspanel. Lyden, som naturligvis også har rattbetjening, styres med en stor og sentralt plassert skruknott. LES VIDERE: - Del 1 - Del 2 - Del 3
annonse
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||