Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)
Skoda Superb iV ladbar hybrid. (Foto: Øivind Skar)

Superb blir første ladbare hybrid-Skoda

For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.

Publisert Sist oppdatert

Skoda er på vei inn i det grønne skiftet. Nå er det ikke lenger bare bensin- og dieselmotorer som gjelder for det suksessfulle merket fra Tsjekkia som om få måneder tar steget inn i den elektrifiserte verden.

Ikke før har nyttårsrakettene dalt ned fra himmelen, så står de første kundeeksemplarene av lille Citigo iV med elmotor og ladeversjonen av den store stasjonsvognen Superb iV klar for utlevering.

Første PHEV
Superb blir Skodas første ladbare hybrid og får samme teknologi som fetter VW Passat GTE, det vil si 1,4 liters bensinmotor som i utgangspunktet yter 156 hk. Denne kobles mot en 115 hk sterk elektrisk motor som når de to motorene jobber sammen gir maksimalt 218 hk effekt og 400 Nm i moment.

Skoda nyter naturligvis godt av at VW-konsernet har oppgradert batteripakken for å øke bilenes elektriske rekkevidde. Med 13 kWt pakke klarer Superb 55 kilometer på strøm, og fortsetter deretter som vanlig hybrid.

Det igjen sender forbruket ned til 0,17 liter per mil (40 gram CO2/km) etter den nye og langt mer realistiske WLTP-målenormen. Siden norske bilavgifter i stor grad knyttes opp mot forbruk, blir ikke Superb iV, iV er betegnelsen Skoda bruker på de ladbare bilene, bare den avgiftsgunstigste Superb, men også den rimeligste.

Dette er prisene:
* Superb 1,4 TSI Ambition – kr. 399.900,-
* Superb 1,4 TSI Style – kr. 423.000,-
* Superb 1,4 TSI Sportline – kr. 445.000,-
* Superb 1,4 TSI L&K – kr. 459.000,-

Rimeligste variant blir den best utstyrte innstegsmodellen Skoda noen gang har lansert i Norge, slår produktansvarlig Sara Persson fast.

Selvfølgelig følger to ladekabler med, det skulle bare mangle, men grunnmodellen vil også ha navigasjon, ny og forbedret infotainmentteknologi, cruisekontroll og LED Matrix hovedlys med adaptiv fjernlysassistent.

Mindre bagasjerom
Men alle medaljer har en bakside og i Superb iVs tilfelle handler det om at bagasjerommet reduseres med 150 liter, fra enorme 660 liter til fortsatt betydelige 510 liter. Videre kan ikke ladehybridvarianten leveres med firehjulsdrift, men den kan trekke tilhenger på inntil 1.600 kg.

Fra produsent leveres Superb både som sedan og stasjonsvogn, men på grunn av begrenset interesse for sedanmodeller som ikke er rene elbiler, velges sedanmodellen bort til fordel for stasjonsvognen i Norge.

Hybriden erstatter på ingen måte fossilmotorvariantene som naturligvis vil være der og tilgjengelig med firehjulsdrift for dem som har behov for det.

Powered by Labrador CMS