-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Skoda er på vei inn i det grønne skiftet. Nå er det ikke lenger bare bensin- og dieselmotorer som gjelder for det suksessfulle merket fra Tsjekkia som om få måneder tar steget inn i den elektrifiserte verden.
Ikke før har nyttårsrakettene dalt ned fra himmelen, så står de første kundeeksemplarene av lille Citigo iV med elmotor og ladeversjonen av den store stasjonsvognen Superb iV klar for utlevering.
Første PHEV
Superb blir Skodas første ladbare hybrid og får samme teknologi som fetter VW Passat GTE, det vil si 1,4 liters bensinmotor som i utgangspunktet yter 156 hk. Denne kobles mot en 115 hk sterk elektrisk motor som når de to motorene jobber sammen gir maksimalt 218 hk effekt og 400 Nm i moment.
Skoda nyter naturligvis godt av at VW-konsernet har oppgradert batteripakken for å øke bilenes elektriske rekkevidde. Med 13 kWt pakke klarer Superb 55 kilometer på strøm, og fortsetter deretter som vanlig hybrid.
Det igjen sender forbruket ned til 0,17 liter per mil (40 gram CO2/km) etter den nye og langt mer realistiske WLTP-målenormen. Siden norske bilavgifter i stor grad knyttes opp mot forbruk, blir ikke Superb iV, iV er betegnelsen Skoda bruker på de ladbare bilene, bare den avgiftsgunstigste Superb, men også den rimeligste.
Dette er prisene:
* Superb 1,4 TSI Ambition – kr. 399.900,-
* Superb 1,4 TSI Style – kr. 423.000,-
* Superb 1,4 TSI Sportline – kr. 445.000,-
* Superb 1,4 TSI L&K – kr. 459.000,-
Rimeligste variant blir den best utstyrte innstegsmodellen Skoda noen gang har lansert i Norge, slår produktansvarlig Sara Persson fast.
Selvfølgelig følger to ladekabler med, det skulle bare mangle, men grunnmodellen vil også ha navigasjon, ny og forbedret infotainmentteknologi, cruisekontroll og LED Matrix hovedlys med adaptiv fjernlysassistent.
Mindre bagasjerom
Men alle medaljer har en bakside og i Superb iVs tilfelle handler det om at bagasjerommet reduseres med 150 liter, fra enorme 660 liter til fortsatt betydelige 510 liter. Videre kan ikke ladehybridvarianten leveres med firehjulsdrift, men den kan trekke tilhenger på inntil 1.600 kg.
Fra produsent leveres Superb både som sedan og stasjonsvogn, men på grunn av begrenset interesse for sedanmodeller som ikke er rene elbiler, velges sedanmodellen bort til fordel for stasjonsvognen i Norge.
Hybriden erstatter på ingen måte fossilmotorvariantene som naturligvis vil være der og tilgjengelig med firehjulsdrift for dem som har behov for det.