Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris

Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.

Publisert

Volvo viste onsdag kveld frem XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV. Bilen blir en del av en helt ny modellportefølje i Volvo som heter Recharge og vil bestå av rene elbiler og ladbare hybrider.

Lang rekkevidde, hengerfeste og firehjulsdrift
XC40 Recharge lanseres med mange av de egenskapene norske elbilkunder ser etter i dag. Bilen har to motorer, en foran og en bak, og kommer med AWD (firehjulsdrift) som standard.

Batteriet i XC40 er på 78 kWh (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til typegodkjenningen WLTP.

– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen går fra 0 – 100 på 4,9 sekunder. Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1.500 kilo.

Elbilen leveres med AC-lading opptil 11 kW og DC-lading opptil 150 kW. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter. Bilen leveres med Type 2 ladekabler. Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett frem til i lang tid. XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og med de egenskapene bilen har tror vi dette blir en perfekt elbil for Norge, sier Trosby.

Mye utstyr
XC40 Recharge lanseres med utstyrsnivå tilsvarende R-design, som er et høyt utstyrsnivå i Volvo-sammenheng. I R-design er blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive cruisekontroll standard. XC40 har en bakkeklaring på 17,5 centimeter.

Når Volvo har laget en elektrisk utgave av XC40 Recharge har bortfallet av forbrenningsmotoren, drivstofftanken, eksosrørene og den store grillen, gitt plass til blant annet et batteri, størrelsesmessig mindre motorer og et nytt lagringsrom under panseret.

Salgsstart i januar
XC40 Recharge vil ha en veiledende pris fra 490.000 kroner eksklusive frakt og levering.

Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart.

Volvo åpner for bestilling i uke 3, 2020 og bilen kan bestilles hos alle norske Volvo-forhandlere fra den uken.

Ifølge den norske importøren er det forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.

XC40 Recharge-bilene som skal leveres til Norge vil bli produsert i Volvo Cars’ fabrikk i Ghent.

Powered by Labrador CMS