Full femmer fra Suzuki

Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også – i tillegg til fem firehjulere.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki, akkurat som alle de andre, kommer sikkert til å vise en rekke nye og forbedrede produksjonsbiler.

Slike som noen, for eksempel forhandlere, kan tjene penger på.

Men akkurat her er det konseptene vil konsentrerer oss om, og ‘zuki varr så hyggelige at de har ga oss noen kjappinformasjoner om hva de ville komme med før utstillingen åpnet.

Waku SPO er nok den som vil fange størst oppmerksomhet. En typisk retro-moderne skapning, der retro-biten består av minner tilbake til Suzuki Fronte 360 – datidens Kei-bil – fra 1967.

Dette er bilen som formidler moro og begeistring på tvers av generasjonene forteller fabrikken de av oss som ikke helt har skjønt den.

Hanare er også en modell som bruker bakspeilet. Her er visstnok designen inspirert av fjerde generasjons (1969) Suzuki Carry. Man skal være ganske nerd for å følge med her.

Men jeg kan imidlertid føye til at originalen var tegnet av Giugiaro. Ikke akkurat en design som sementerte hans renomme som en mester, men sikkert en design som gjorde det økonomisk mulig for ham å blomstre opp som den sanne mester han fremdeles er.

Hanare blir beskrevet som «et mobilt rom», en elektrisk monovolum – hvor politisk korrekt er det mulig å bli?

Interiøret, i bilen fulle lengde, skal ha hentet inspirasjonen fra en japanske hytte på landet.

Da er vi mer neppå jorda når vi kommer til de to Hustlerne. Begge Kei-biler. Litt sedat crossover preg på den mørke grønne, der svart plast trim ikke akkurat liver opp. Den blir litt gladere, den oransje utgaven med takstativ og muntre stickers for virkelig å signalisere så overtydelig som mulig at her dreiere det seg virkelig om aktiv livsstil.

Den siste er ganske spesiell.

Dette er en spesialversjon av produksjonsbilen som heter Every. Også en Kei, også en van, men her bygget opp sammen med en selskap som heter Combi – japansk spesialist på baby-greier. (Skal du ha den tåteflaska ingen andre unger i strøket har, går du bare til combi.co.jp).

Akkurat denne bilen, tro det eller ei, er spesialinnredet for å gi mødre muligheter til å skifte bleier eller amme i fred og ro, for eksempel ved sportsstevner.

Det er mulig det også er en god idé, men jeg vil vel påstå at det er et ganske trangt segment.

Powered by Labrador CMS