Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)
Henry Harrfeldts McLaren 720S Spider. (Foto: Øivind Skar)

Se Henrys McLaren 720S på Oslo Motor Show

McLaren 720S Spider girer raskere enn du greier å telle de sju trinnene i dobbeltclutchkassen. Kom og se Henry Harrfeldts svarte djevel på BILs stand på Oslo Motor Show som åpner på fredag.

Publisert Sist oppdatert

Det hviler noe magisk over McLaren. Henry Harrfeldt har ikke kjørt mange hundre meter før et par tenåringer snur seg for å høre lyden av 720S Spider forsvinne rundt første sving.

Det går ikke lang tid før det samme gjentar seg, og som McLaren-eier gjelder det å ha god tid på bensinstasjonen. Ikke fordi det tar spesielt lang tid å tanke de snaut 60 literne bilen lett slurper i seg på en underholdende ettermiddag – den drikker som en alkoholiker og er like tørst som GT40, kommer det tørt fra eieren – nei, her gjelder å sette av nok tid til å prate med alle som kommer bort for å se en McLaren live.

– Da jeg stoppet på Svinesund for å ordne tollpapirene etter å ha hentet bilen i Malmø, kom en kvinnelig toller bort kun for å se på bilen, og da den skulle registreres på Trafikkstasjonen ga flere av de kvinnelige ansatte der anerkjennelse for fargevalget Amethyst Black.

– Egentlig var fargen en misforståelse, jeg synes det var for mørk, men når jeg ser reaksjonene synes jeg den er vakker.

Hvis du nå lurer på hva spesialfarge utenom standard koster på en McLaren, så er prisen rundt 90.000 kroner.

– Jeg krysset av for det meste på bestillingen, sier Henry.

Ford og Tesla-mann
Egentlig er Henry Harrfeldt Ford- og Tesla-mann. Til det daglige kjører han Tesla Model P 85D fra 2015, men så lot han seg friste av en enda raskere Model S, type P100DL, den aller raskeste av dem alle og kjøpte den.

Det er likevel Ford GT40 og AC Cobra 427 folk flest i dag, om det går an å si det sånn, forbinder med Harrfeldt. Han har eid dem lenge, Cobraen siden 1979 og GT 40 fra 1982, og selv om Cobraen ikke har vært ute på veien på en stund, luftes Forden så ofte at folk i Bærum gjenkjenner den på lyden.

Arne Fredly
Som observant leser spør du trolig nå om hvor det ble av superbilhoffleverandør Arne Fredly, moldenseren med bosted i Monaco og sannsynligvis nordmannen med den mest omfattende superbilsamlingen.

Joda, Fredly har gjort alt som har stått i hans makt for å skaffe de supreste superbilene verdens bilindustri utvikler, men når de ikke leverer til rett tid står selv Fredly og Oslo Motor Show maktesløse.

Det er her Henry Harrfeldt, speedwaykjører i ungdommen og motorinteressert så langt tilbake han kan huske, trer støttende til med bilen som egentlig er opphavet til fjorårets supersportsbil, McLaren Senna.

Samme motor
For Senna bygges over en justert 720-lest, og selv om Senna har litt mer effekt, veier litt mindre og derfor er en tanke raskere til 300 km/t, er motoren i prinsippet den samme – fireliters twin-turbo V8 med rundt 800 hk i Senna og «bare» 720 hk i 720S, begge plassert rett bak ryggen på stolene for at de som sitter der virkelig skal kjenne kraften som ligger i effektiv bensinforbrenning.

– Er ikke biler som McLaren 720 S og Ford GT40 kompliserte biler som krever spesiell kompetanse for å ha glede av?

– Bare tull at ikke alle kan kjøre disse bilene. Alt det der er en myte. Men du må naturligvis ta hensyn til motorkraften. En må ha respekt, husk de er kjappe til 300 km/t.

Snill og vill
McLaren er snill som et lam til du begynner å skru på knottene som endrer kjøreoppsettet. I Track Mode våkner villdyret og bilen skifter totalt karakter. 7,8 sekunder til 200 km/t er styggfort. Proaktiv chassiskontroll i andre generasjon holder styr på hvor hjulene befinner seg selv under drifting.

Jeg velger å la stabilitetskontrollen alltid være på, men veksler mellom å la dobbeltclutchkassen regulere skifteintervallene og gire selv med ratthendlene. Bilen reagerer uansett lynraskt, men jeg vil aldri være i stand til å gire mer effektivt enn bilens elektronikk. Så den manuelle funksjonen handler først og fremst om valg av kjørestil og uttesting av egne ferdigheter holdt opp mot bilens programmerte valg.

Og om du skulle lure: ja, McLaren leverer – for den ekstra late – også sine biler med cruisekontroll. En selvmotsigelse selvfølgelig i en bil som konstant ber om å bli kjørt friskt, og som ynker seg i 80 i sjuende gir.

Du kan faktisk kjøre 720S ned mot 50 km/t på høyeste gir, og derfra dra den i samme gir til oppunder 340 km/t.

Løfts opp
Det er overraskende god komfort i setene og selv med ganske tykke dører som løftes opp og ikke utover, er det ikke spesielt vanskelig å komme inn og ut av bilen. Naturligvis reguleres setene elektrisk og både fører- og passasjersetet kan senkes så langt ned mot gulvet at takhøyde ikke blir noe problem.

Du husker sikkert at skiltene på James Bonds Aston Martin kunne rotere for å skjule identiteten. På 720S (og Senna) roterer instrumentbordet. I normalposisjon er det en skjerm hvor innholdets framstilling påvirkes av biloppsettet. Med ved nok et knappetrykk dreies instrumentpanelet 90 grader og fram kommer en liten stripe med turteller som mest iøyenfallende, fulgt av girvalg, reell fart og lovlig fartsgrense, men heller ikke mer.

Taket av
Selve taket fjernes med et knappetrykk ved at lokket bak åpnes i et gigantisk gap og sluker det lille glasset. For å få mer frihetsfølelse senkes bakruten når den ikke trengs som vindskjerm.

I instruksjonsboken står det at du kan kjøre med taket av i 325 km/t.

Demping av lyset gjennom takglasset skjer med et knappetrykk, akkurat som i Boeings Dreamliner (787).

På en vertikalt plassert midtkonsollskjerm a la Volvo styres alle sekundære funksjoner og infotainmentteknologien.

Målt mot Senna henvender McLaren med 720S seg mot kunder som i enda større grad ønsker å bruke bilen på veien og derfor krever mer komfort og litt mindre minimalistisk interiør uten at det skal gå utover vissheten om at produsenten virkelig har øst fra egen motorsportkunnskap i utviklingen av hvert element i bilen.

McLaren 720S Spider

Pris
4.3 mill kroner inkl avgifter/moms

Motor
3994 ccm V8

Effekt
720 hk/770 Nm

Drivlinje
7A, bakhjulsdrift

Fart
0-100 km/t: 2,9 sek
0-200 km/t: 7,8 sek
Toppfart: 340 km/t

Forbruk/utslipp
1,16 l/mil
CO2: 264g/km
NOx: 30,8 mg/km

Dimensjoner (L/B/H)
454/193/120 cm

Akselavstand
267 cm

Vekt
1437kg

Powered by Labrador CMS