Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar
Porsche Cayenne E-hybrid
Foto: Øivind Skar

Porsche Cayenne E-Hybrid

Det er komforten og det praktiske som er mest fremtredende i Porsche Cayenne E-Hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet Bil nr. 7/8-2019

Det har gått 17 år siden Porsche gjorde det entusiastene overhodet ikke syntes noe om, de lanserte SUV-en Cayenne.

I ettertid kan det se ut som at Porsche gjorde en genistrek da de lanserte bilen, plutselig fikk de en storselger som ga produsenten penger til å videreutvikle alle modellene, inkludert de råeste nisjemodellene.

Andre generasjon Cayenne så dagens lys i 2010, mens en ansiktsløftet utgave kom på veien for fem år siden.

Samtidig kom Porsche opp med selve «Norges-bilen», Cayenne som ladbar hybrid. Om bilen ikke var direkte billig, ble den overkommelig for langt flere enn de som vanligvis hadde vurdert å kjøpe en Porsche.

Etter å ha kjørt aller nyeste generasjon ladbar Cayenne kan jeg slå fast at modellen fortsatt står seg godt, selv om grunndesignet er nesten 10 år. Erfaringen fra 911 viser at Porsche er flinke på det feltet.

Blant Porsche-SUV-ene er fortsatt Macan min favoritt. Den gir et nettere og mer sporty uttrykk, men uten ledning er det dessverre ikke noe salg å snakke om av denne bilen. Men det er kjent at Macan kommer som elbil om noen år.

Det har vært et magert salg av Cayenne hybrid det siste året, noe som skyldes leveringsutfordringer knyttet til overgangen til den nye utslippsberegningen WLTP, men nå blir det full fart fremover.

«Sportsbil» på 2,3 tonn
Det som alltid har imponert med Cayenne er at den føles mindre enn den er, ikke minst på svingete småveier. Denne gangen fikk jeg ikke satt SUV-en på de aller tøffeste prøvene i så måte. Sommertemperaturer og myke vinterdekk er en såpass dårlig kombinasjon at det ikke fristet å legge igjen mye gummi noe sted.

Derimot stod komfortegenskapene på agendaen denne gangen. Nei, en Porsche må ikke være pinne stiv, noe Cayenne er et tydelig bevis på. I vanlig hybrid-oppsett er den komfortabel som få, der du glir tilnærmet lydløst over fartsdumpene. Luftfjæringen fungerer særdeles bra.

Etter min oppfatning kjører den best av alle de store SUV-ene. Samtidig er det den minst sportslige Porschen på markedet. Det skyldes ikke minst vekten. Du må tross alt drasse på 2,3 tonn, et tall som ikke akkurat oser av lettbent sportsbil.

Hva så med kreftene? I «gamle dager», det vil si før el- og hybridbilene for alvorlig gjorde sitt inntog på markedet, ville 462 hk vært et kraftverk av dimensjoner. Nå har det nærmest blitt litt hverdagslig, men jeg kan berolige deg med at krefter har du nok av.

Girkassen
Porsches girkasser er blant de beste på markedet. Kassen i Cayenne er intet unntak. Min tilnærming til girkasser er at de skal fungere som en god fotballdommer. Når du ikke legger merke til dommeren gjør han en god jobb. I en verden fylt med mer eller mindre middelmådige girkasser, er det en befrielse å kjøre en Porsche.

Det finnes girhendler på rattet også, men disse glemmer man fort å bruke. Automatikken fikser jobben bedre selv.

En av de største overraskelsene under prøvekjøringen var å oppleve at den høyreiste bilen var såpass følsom for sidevind.

Hybrid-modus står som «default» når du fyrer opp bilen. Fulladet viste displayet i vår bil en elektrisk rekkevidde på 47 km. Tallet er et anslag bilen kommer med basert på tidligere kjøremønster og rimte rimelig bra overens med min erfaring de dagene jeg kjørte bilen.

Så spørs det om de som kjøper Cayenne PHEV faktisk lader den regelmessig, eller om de bare kjøper denne utgaven for å spare avgiftskroner.

Har det bra
Støy er et fremmedord i Cayenne, spesielt den ladbare varianten. Motorstøy er naturligvis fraværende så lenge du har strøm på batteri, men også hjulstøy og annen støy er svært godt kamuflert i den store SUV-en. Det skal også de doble glassene i vinduene ta sin del av æren for.

Du har det godt i en Cayenne, både i forsetene og bak i bilen. I baksetet har du godt med plass. Mange, ikke minst de som frakter barn, vil sette pris på at man kan regulere vinkelen på baksetet.

Baksetet, som har en 60/40-splitt, kan også flyttes i lengderetningen, slik at du selv kan velge om du vil ha god plass i baksetet eller i bagasjerommet.

Porsche oppgir selv at plassen i bagasjerommet er på 645 liter, noe som betyr at batteriene ikke stjeler nevneverdig av kapasiteten.

Porsche er flinke på detaljnivå. Det virker som om ingenting er overlatt til tilfeldighetene, med ett unntak. I Cayenne finner vi en usedvanlig billig bagasjeromstildekning. Var det nødvendig å kjøpe den på Svinesund?

Elektrifiserte biler har gjerne begrenset hengerkapasitet. Det er ikke tilfelle for Cayenne E-Hybrid, hvor vognkortet avslører en maksimal hengevekt på hele 3,5 tonn.

Velkjent dashbord
Bak rattet, favorittplassen til Porsche-kjøperen, finner vi instrumenter med layout som er til forveksling lik den man finner i andre Porsche-modeller. Det hele er pent og logisk.

Skjermene fungerer bra og det er lett å finne fram i menyene. Det er fint om Porsche i neste runde vrir infotainment-skjermen mot føreren.

En morsom detalj er klokken med godt synlig sekundviser.

Et godt kjøp?
Startprisen er på 1,16 millioner kroner. Importøren hadde imidlertid virkelig gått amok i godtebutikken da de spekket pressebilen. Selv i en Porsche føles ekstrautstyr for 559.100 blanke norske kroner litt i overkant.

Prismessig ligger hybriden over én million lavere enn Turbo-utgaven med 550 hk. Men penger er ikke alt, sies det.

Cayenne har fortsatt et betydelig kundepotensial, selv om flere og flere velger taxfree-varianter som utelukkende går på strøm.

Personlig likte jeg bilen veldig godt. Kombinasjonen kraft og komfort tiltaler. Men ikke forvent at noen tror deg dersom du sier at du kjøpte bilen for å redde jordkloden.

LIKER:

  • Komfort
  • Kraft i forhold til pris
  • Praktiske egenskaper

LIKER IKKE:

  • Prisen på ekstrautstyret
  • Billig bagasjeromstildekking
Fakta Porsche Cayenne E-hybrid

Pris

fra kr 1.159.900

Testbil

kr 1.716.000

Motor

2995 ccm V6 turbo bensin + elmotor

Samlet effekt

462 hk/700 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

5,0 sek

Toppfart

253 km/t

Forbruk

0,32 l/mil

CO2-utslipp

72 g/km

NOx

11,3 mg/km

Dimensjoner

492/198/170 cm (L/B/H)

Bagasjerom

645-1610 liter

Vekt

2295 kg

Tilhengervekt

3500 kg

Powered by Labrador CMS