Bugatti : Et skikkelig Bugatti-mysterium - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er ingen grunn til å tro at disse bildene ikke er offisielle. Det har vi en troverdig norsk kilde på.

Men vi har heller ikke et eneste holdepunkt for å tro noe som helst om hvorfor disse bildene plutselig dukker opp nå, bortsett fra at amerikanske Autoblog nylig intervjuet Bugattis designsjef.

Nå er kanskje ikke tegningen av den åpne bilen spesielt sensasjonell. Det var ikke unaturlig av designsjef Achim Anscheidt å leke seg med en åpen versjon av en åpen Veyron, med ganske mange preg som pekte fremover mot Divo.

Han arbeidet også med noe som het W16 Coupé internt. Den forble bare en idé og et sett renderinger. Dieselgate gjorde at Volkswagen måtte begrense seg og ikke boltre seg med for mange ekstravagante prosjekter.

Det var vel det som gjorde at den mest oppsiktsvekkende av disse avsløringene heller ikke ble noe av. Dette er imidlertid en bil som åpenbart kunne gjort Bugatti til en to-modell produsent.

Internt het denne Atlantic, oppkalt etter en av 30-årenes Bugattier. Den var helt klart ment å ligge litt under Chiron som skulle komme i 2016.

Selvfølgelig snakker vi luksus og eksklusiv. Men kanskje med måte?

Her snakker vi frontmotor, ikke mer enn V8 fra Audi, og åpenbart en rekke detaljer hentet fra delebingene til Volkswagen-gruppen.

Dørene som åpner skrått frem- og oppover ser ut som de også hører til standard-uttrykket fra VW. De er helt like de som fantes på 1-liters bilen XL-1

De bildene som nå har dukket opp viser klart at her har vi en meget brukbar Grand Touring bil, med suveren bagasjeplass – noe helt annet enn ego-mobilene vi er vant til fra den kanten.

Bildene er så gode at det ikke er muligheter for at disse kan ha blitt «fotoshoppet».

Men som et absolutt bevis på at bilen var virkelig, og noe som gjør at vi i enda større grad kan spørre om hvorfor i all verden dette ikke ble noe av, er det vi fant på linkedIn siden til Erik Skoglund.

De av dere som har hengt med oss siden tidenes morgen har møtt ham på BilNorge.no, han jobber som designer på fremtidsprosjekter for VW Gruppen i Potsdam, og her har han et bilde av denne bilen og skriver «This was an awesome project. Happy to have been there!» 

Men som sagt. En «lekkasje» som denne skjer ikke uten planlegging.

Så hva ligger bak?

Bugatti-sjef Stefan Winkelmann har for lengst lovet oss overraskelser i 2020. Er dette for å fortelle hva de allerede har vært innom når vi i løpet av året skal blendes av en ny skapning?

I så fall en dårlig idé. Dersom jeg blir servert en ny irrelevans, a la fjorårets Genève-spesial, la Voiture Noir eller Centodieci i august, kommer jeg i hvert fall til å spørre etter Atlantic.

Jeg kunne bare tenke meg en litt mer elegant grill.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: