-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bursdagspresang fra Dodge
Challenger er kanskje ikke et like ikonisk modellnavn som Camaro eller Mustang, men det er vel ingen som er i tvil om at vi snakker amerikanske muskler her? 50 år med disse musklene feires med gull.
– Challenger-historien er bygget på et par nøkkel-elementer, sa Tim Kuniskis, sjef for FCAs personbiler i Nord-Amerika da han presenterte 50-års serien, – masse attitude og masse muskler, freske farger og fresk eksoslåt, og en menighet som er unik og som samtidig har en rekke fellesnevnere – akkurat som våre biler.
Hvorpå han dro teppet av en «kul, special edition, som krysser av på alle disse punktene».
2020-modellene av Challenger har en spesiell 50 års jubileumsversjon, lakket i gull men med et badass mattsvart panser der det på toppen en montert en «shaker-scoop» i karosseriets farge.
Luftinntak, montert på motoren slik at det står der og vibrerer i takt med V-åtteren når du står og venter på grønt – enten det er på gaten eller på drag-stripen.
Innvendig er det selvfølgelig også en rekke detaljer, først og fremst logoen i mange utgaver og mange steder, som hele tiden skal minne deg på at du er inne i noe spesielt.
Selve jubileumsversjonen skal bare bygges i 1960 eksemplarer – du skjønner hvorfor? Ikke jeg heller, men det finnes da nok 2020-Challengere å ta av i tillegg: R/T, R/T Scat Pack, R/T Shaker, RT Scat Pack Shaker og R/T Scat Back shaker Widebody finner jeg i katalogen.
Og la dem nå få lov … årets slagord er «50 år og null sjanse for at den vokser opp».
Heldigvis følger jubileums-årgangen noe av det viktigste fra Challenger-historien: industriens største utvalg motorer. Fra den lille Slant Six, den var allerede 10 år gammel da Challenger ble født men varte helt inn på 2000-tallet, til 426 Hemien.
I dag kan ikke Dodge by på noen rekkesekser, men de har sin 330-hesters V6 Pentastar i bunnen og 797-hesters kompressor-Hemien som du finner i Challenger SRT Hellcat Redeye.
Modellene er stappfulle av andre elementer som kanskje dukker opp i Mopar-katalogene senere. Fra «Air catcher» hovedlyktene, med LED-opplyst «50»-logo, til de nye Gold School 20 tommers hjulene.
Og der oppdaget jeg greia med 1960 biler.
50-års spesial-utstyret vil bli bygget på 4 modeller. Hver modell kan velge mellom 7 eksteriør-farger, Gold Rush, Frostbite, Hellrainsin, Sinamon Stick, TorRed og F8 Green GO, og hver modell skal bygges i 70 eksemplarer per farge. 70 x 7 x 4 er 1960. Derfor.