Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster.

Hylende morsom

Du skal ha det fryktelig travelt og svært dyre vaner for å ikke trives i Mercedes-AMG GT C Roadster.

Publisert

Først publisert i bladet Bil 11-2019.

Det er ikke årstidene, men råskapen i 680 Nm og 557 V8 AMG-hester som gjør det interessant å bla opp nær 2,5 millioner kroner for Mercedes AMG GT C Roadster.

For hva er alternativet til AMGs kombinasjon av ytelse og komfort? En Ferrari? En Bentley Continental GTC til nær det dobbelte av prisen? Eller en enda dyrere McLaren?

I garasjen står kjøremaskinen naturligvis minst mulig, for en kabriolet fra AMG bryr seg ikke om temperaturen, men mest om underlaget er i stand til å yte dette villdyret full rettferdighet.

Om det ikke er kaldt å kjøre med taket nede på denne tiden av året? Ikke i det hele tatt, det automatiske klimaanlegget tar naturligvis hånd om slikt, og skulle det likevel føles en aning kjølig så kompenserer luftskjerfet for høstluftens friskhet.

Nordsløyfa
Hos AMG-eiere antar jeg at Nordsløyfa befinner seg på netthinnen som konstant aktuelt reisemål.

Da skal du vite at særlig raskere enn med AMG GT C kommer du deg ikke dit, og om noen skulle komme opp på siden for å hilse på, så må de i det minste matche 4,0-literens toppfart på 316 km/t hvortil de første 100 dukker opp etter 3,7 sekunder når racemodus først kobles inn og motoren dras til rundt 4000 omdreininger før bremsen slippes.

Derimot bruker du heller ikke mer enn fem sekunder på å kjøre deg fra førerkortet på norske motorveier, og selv om ikke GT C Roadster er AMG-familiens aller raskeste, har du liten tid til å tenke deg om når den sekvensielle girkassen tar deg gjennom de sju trinnene inntil den herlige eksoslyden, som er verdt bortimot halve bilprisen, slår deg i bakhodet ved utgangen av tunnelen.

En liten eksosdetalj: Halen på de fire rørene, rektangulære må vite, har naturligvis alle AMG-logoen godt synlig.

Flere i en
GT C Roadster er flere biler i en, bilen du tar til jobben fordi du ikke kan la være, den komfortable du drar uanstrengt på tur med i Norge med mål om i det minste å forsøke å holde deg innenfor fartsgrensene – og langtursbilen hvor mer av yteevnen og veiegenskapene lokkes fram.

AMG GT C Roadster handler likevel i mindre grad om ytelser, for det har mange av superbilene, men om følelser.

Om å tiltrekkes av den tyske grundigheten, alt fra detaljene inne i bilen, via setene som ikke bare holder deg på plass, men gir et snev av limousinefølelse, den perfekte balansen på krevende veier fordi motoren befinner seg bak forakselen og girkassen foran bakakselen, til ingeniøren som satte sammen motoren og etterpå signerte den.

Alt dette i sum gjør AMG GT C til en av verdens mest attraktive roadstere.

I hverdagen opptrer AMG GT C like lettkjørt som den hendigste småbilen. Om den har dårlig sikt på skrå bakover og derfor oppleves vanskelig å lukeparkere? Glem slikt. Det ordner elektronikken og ryggekameraene.

Retusjert
AMG CT C, nå i lett retusjert utgave med nye lykter og fortsatt like sinna i ansiktsuttrykket, bærer med seg interiøret fra GT 4-dørs med nytt ratt og inkludert kjøremodusvelger nede på høyre rattside og kjøreoppsettvelger på motsatt side.

Midtkonsollens utforming hinter til V-formen i kraftpakken under panseret hvor de fire små skjermene på hver side av girvelgeren symboliserer sylindrene. Fra konsollen styres kjøreprogrammene sammen med demperoppsett, stabilitetskontrollen og ikke minst eksoslyden.

Men hvem slår av lyden?

Takk og pris for at de fleste av midtkonsollfunksjonene styres enklere fra de to små berøringsflatene på hver side av rattets sentrum, flater akkurat store nok til å tommelbetjene infotainmentskjermen med høyre hånd og instrumentskjermen med venstre.

To skjermer
I motsetning til alle nye Mercedes-modeller som har to sammenhengende og ganske lave skjermer, står de to i AMG GT C helt adskilt. Instrumentskjermen er dessuten så skjermet mot innfallende lys som nødvendig for til enhver tid å kunne gi et optimalt bilde av den aller viktigste informasjonen.

Så kan det naturligvis innvendes fra et miljøkverulantisk ståsted at bare det å vise seg i en AMG GT C Roadster blottlegger total forakt for alt som bærer i seg tanker om fremtiden.

Vel, akkurat det hever AMG seg over og leverer her og nå. Dessuten ligger mye god miljøsamvittighet i 566.000 kroner i statlig CO2-avgift før registrering i Norge.

Så nok en gang: Hvem bryr seg om det fyres med strøm eller olje i det Sixtinske kapell? Her er det opplevelsen som betyr noe, og intet annet.

LIKER

  • Skyvet og lyden

LIKER IKKE

  • Lite bagasjerom

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mercedes-AMG GT C Roadster

Pris

Fra kr 1.841.000

Pris testbil

kr2.239.900

Motor

3982 ccm V8

Effekt

557 hk/680 Nm

Drivlinje

7A, Bakhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

3,7 sek

Toppfart

316 km/t

Forbruk

1,25 l/mil

CO2-utslipp

284g/km

Nox-utslipp

22,6 mg/km

Energiforbruk/100 km

107,37 kWh

Dimensjoner

455/194/126 cm (L/B/H)

Bagasjerom

165 liter

Vekt

1660 kg

Powered by Labrador CMS