-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Gjerrigknarken
Toyota Prius 4x4 er så gjerrig at den nesten går på lukten av bensin.
Først publisert i bladet Bil 12-2019.
Prius er bilen som grønnvasket Toyotas image et drøyt tiår før elbilene feide hybridene til side i kampen om å være det mest miljøriktige bilalternativet.
Men firehjulsdrift, AWD heter det hos Prius, kom først i år.
Og Toyota Prius AWD er da heller ikke som andre firehjulsdrevne biler. I grunnen gjelder ikke det bare 4x4-teknologien, men hele bilen. Toyota skuer med siste Prius-generasjon bakover mot starten på det hybride prosjektet, til 1997. Igjen er Prius annerledesbilen du velger for å synliggjøre et grønnere tankesett.
Selvladende?
Toyota kaller hybridene sine for selvladende. De trenger ikke å kobles til strømnettet slik som ladehybridene.
Så fint høres det ut at en fristes til å tro at Toyota har funnet opp evighetsmaskinen. Men det har de ikke. All energi kommer fra bensintanken, men noe av den gjenvinnes ved hjelp av tyngdekraften eller under oppbremsing
Prius 4x4 drikker bare mindre bensin enn alle andre fossile firehjulstrekkere jeg kjenner til, og det skal Prius ha at den fortsatt er den drivstoffgjerrigste bensinbilen jeg noen gang har kjørt. 4x4 eller ei, det spiller knapt noen rolle for forbruket, og hvorfor skal jeg komme tilbake til.
Ikke det at jeg denne gang på noen som helst måte la opp til å kjøre spesielt økonomisk, bedre å kjøre helt normalt, men plutselig grep det meg at jeg i det minste kunne forsøke, og lå lenge langt nede på 0,3-tallet per mil.
Så viser det seg som det alltid gjør at etter hvert som kilometerne ruller på, smyger forbruket oppover. Så «spareturen» endte på 0,41 l/mil.
0,46 liter per mil
Siden bilens datamaskin inneholdt ganske mye kjørehistorikk, faktisk 10.000 kilometer tilbake, så ender gjennomsnittet til slutt på 0,46 liter/mil, som er under oppgitte 0,48. 0,41 er imidlertid kravet til produsentenes flåteutslipp i EU fra senest 2021, så selv ikke dette holder for Toyota.
Det er lett å fristes til å tro at i 4x4-hungrige Norge vil en AWD-variant løfte salget. Ikke for Prius som er ned drøyt 20 prosent i år, selv om 4x4 faktisk står for 32 prosent av salgsvolumet. Så noe har det nok hjulpet for å hindre ytterligere nedgang.
Hjelper gjør det også at tillegget for ekstra drift på bakhjulene ikke drar opp prisen med mer enn 20.000 kroner, så du får Prius AWD fra 315.900 kroner, naturligvis pluss frakt og leveringskostnader.
Knøttliten
El-motoren bak er bitteliten og drar med aksler og all annen nødvendig mekanikk bare opp vekten med 66 kilo. Til gjengjeld yter ikke motoren mer enn 7,2 hk. Så da tenker du at den må være mer til bry enn til hjelp.
Neida, nedgiring gjør at den fra start og til 10 km/t yter formidable 570 Nm i moment og er alltid innkoblet. Så henger den med opp til 70 km/t samtidig som kraften avtar med farten.
Dette er akkurat hva du trenger om vinteren for å komme i gang i en litt for bratt bakke, eller komme opp den vanskelige kneiken om været skulle vise seg litt vrangt, som det ofte gjør i vinterhalvåret.
AWD i Prius er altså ren framkommelighetshjelp, den endrer ikke kjøreopplevelsen når svingene kommer tett på, og med 12,3 centimeter bakkeklaring kommer Prius aldri til å bli hytteeiernes favoritt.
Ellers er Prius en usedvanlig lettkjørt bil som i trange bygater oppleves langt mindre enn de 4,54 meter det står i vognkortet at den måler fra støtfanger til støtfanger.
Ingen fartsmaskin
1,8-literen der framme yter «bare» 98 hk, men får hjelp av elmotoren på 72 hk som med 162 Nm i moment trekker bedre enn bensinmotoren. Likevel lar det seg i sum ikke gjøre å få ut mer enn 122 hk/300 Nm.
Ytelsene, selv ikke når du trykker deg oppover i kjøreprogrammet fra «Eco» via «Normal» til «Power», gjør ikke Prius til noen fartsmaskin selv om det høres slik ut når CVT-girkassen slipper motorturtallet mer løs enn behagelig er ved forbikjøringer.
Men akkurat det tror jeg de som velger denne bilen blåser en lang marsj i. Derimot tror jeg de vil ergre seg over mye veistøy, selv på forholdsvis god asfalt. Her har Toyota en jobb å gjøre.
Knapt batterirekkevidde
Prius kan kjøres på batteristrøm, men med batteri på 1,3 kWh kapasitet kommer du ikke særlig langt. På en riktig god dag klarte jeg 1,2 kilometer.
Hva hensikten er med å tvangsstyre bilen inn i denne funksjonen, er ikke lett å forstå. Mer økonomisk blir ikke kjøringen av å stadig aktivere EV-knappen for tapt batteristrøm hentes jo tilbake fra bensintanken.
Bilen ordner vekslingen mellom eldrift og bensindrift bedre enn noen sjåfør.
For å gjøre Prius til det spiselige bilalternativet for flere enn dem som egentlig ikke vil ha bil, men som av ulike grunner tvinges til det og derfor velger Prius, har Toyota for sikkerhets skyld krysset av i ganske mange utstyrsvariantrubrikker.
Her er headupdisplay, velfungerende, radarstyrt cruisekontroll og et batteri av informasjoner i det lange og smale instrumentet montert midt på dashbordet og på en slik måte at alle i bilen speiles for all informasjon. Så prøv ikke å kjøre for fort, passasjerene ser alt.
Apropos passasjerer så noterer jeg god beinplass bak, men selv skaller jeg hodet ettertrykkelig i det sterkt hellende taket som er utformet slik for å redusere luftmotstanden best mulig.
Skjermproblemer
En morsom detalj er pregingen av navnet Prius i alle luftespaltene på dashbordet. Samtidig sliter Prius med en infotainmentskjerm så ynkelig liten og med så dårlig oppløsning at kartdetaljene bare forsvant da jeg skulle forsøke å navigere etter den inne på et område med mange valgmuligheter.
Selv om Prius var første Toyota på den nye, globale plattformen de fleste av Toyotas volummodeller nå befinner seg på, så er det kanskje på tide å gravlegge Prius, i det minste i Europa. Den har gjort jobben, og Toyota har nå så mange flotte hybridbiler at Prius som ikke engang kan trekke tilhenger, er i ferd med å utspille sin rolle.
Se bare på nye Corolla, det er virkelig en moderne, flott og praktisk bil uten Prius sine ulemper. Men dessverre for Corolla tilbys den foreløpig ikke med 4x4.
LIKER
- Bensingjerrig
LIKER IKKE
- Kan ikke trekke tilhenger
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris | Fra kr 315.900 |
Testbil | kr 351.800 |
Motor | 1797 ccm R4 |
Effekt | 122 hk/300 Nm |
Drivlinje | 1A/CVT, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 10,6 sek |
Toppfart | 280 km/t |
Forbruk WLTP | 0,48 l/mil |
Testforbruk | 0,46 l/mil (test) |
CO2-utslipp | 108 g/km (WLTP) |
NOx-utslipp | 7,9 mg/km |
Energiforbruk | 32,56 kWh |
Dimensjoner | 454/176/147 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 502 liter |
Bakkeklaring | 12,3 cm |
Vekt | 1440 kg |
Tilhengervekt | 0 kg |