-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Ingenium-motoren er noe av det mest fleksible som er konstruert. Alt er basert på en 500 ccm. sylinder som settes sammen til 3-, 4-, 5- eller sekssylindret motor som kan gå på bensin eller diesel og stå på tvers eller langs.
Den siste versjonen av maskinen er en bensinutgave på tre sylindre som skal inn i to spennende hybrider, Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport.
P300e blir den ekstra modellbetegnelsen på disse som altså kommer i tillegg til de 48 Volts mild-hybrid vi allerede kjenner derfra.
De to nye får da bensinmotoren på 200 hk, som trekkere gjennom en ny åtte-trinns automat – som sparer inn 5 kg i forhold til den gamle ni-trinns kassa.
I tillegg ligger det en 109 hesters elmotor på bakakselen som drives av en 15 kWh li-ion batteri som har funnet nok plass under baksetet.
Dette lader man enten hjemme, rett ut fra veggen, på 6 ¾ time. Du kan også lade fra en 7 kW vekselstrømlader, null til 80 (prosent denne gangen) på 1 ½ timer eller fra 32 kW ladere der den samme porsjonen tar en halv time.
Bilen selv har jo også ytelser – ikke bare laderen – for eksempel 6,4 sekunder til 100 for Evoquen. 0,2 sekunder treigere for Discoen – hvis det betyr noe.
Ved hastigheter over 135 km/t kobles elmotoren helt ut, for å redusere friksjon, men slår automatisk inn igjen ved lavere fart.
Selvfølgelig er disse bilene skreddersydd for WLTP kjøresyklusen. Se på disse tallene og spør deg selv om du tror dette kan skje i praksis. Vi snakker tross alt oppunder to-tonn klassen og strømlinjer som en middels låve.
Range Rover Evoque P300e er oppført med 32g/km CO2 (WLTP) – det tilsvarer 0,14 l/mil! Den kan forresten kjøre 66 km med null utslipp, før batteriet er tomt. Discoen må nøye seg med 62 km.
Men Discovery Sport P300e slipper ut offisielle 36 g/km CO2 – det tilsvarer 0,16 liter bensin per mil.
Det hadde vært interessant å vite hva motoren slipper ut uten bidrag fra støttekontakten. Skal du kjøre fra Trondheim til Oslo og ikke ønsker å stanse for lading hver halvtime, har du altså litt over 400 km kjøring på ren forbrenningsinnstas (og uten ekstra aks-boost fra elmotoren.)
Jeg tar gjerne et veddemål på at du ender et stykke unna 0,1-etterellerannet da.