Ford Focus EcoBoost hybrid
Ford Focus EcoBoost hybrid
Ford Focus EcoBoost hybrid
Ford Focus EcoBoost hybrid
Ford Focus EcoBoost hybrid
Ford Focus EcoBoost hybrid

Oppgraderinger for Focus

Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.

Publisert Sist oppdatert

En bil som kontinuerlig er online og et heldigitalt instrumentpanel er blant nyhetene når Ford nå lanserer oppgraderte versjoner av Focus med mild hybridteknologi.

Fjerde generasjon Ford Focus ble lansert i 2018 – les våre førsteinntrykk

Takket være 48 volt mild hybridsystemet leverer den nye 1-liters EcoBoost-motoren med 155 hester et drivstofforbruk som er inntil 17 % lavere enn 150-hesteren den erstatter.

– Våre nye elektrifiserte varianter er ikke bare utviklet for å spare penger på drivstoff – de er også enda morsommere å kjøre. Vi er ekstra stolte over å nå få dette tilgjengelig på Focus, en bil som nordmenn virkelig har satt pris på siden den ble introdusert for første gang i 1998, sier adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Nye Focus EcoBoost hybrid vil bli tilgjengelig på den SUV-inspirerte Focus Active og den sporty Focus ST-Line. Den kan fås både som 5-dørs og som stasjonsvogn med den nye elektrifiserte drivlinjen.

I tillegg til den nye drivlinjen kommer også den oppdaterte versjonen med et nytt 12,3-tommers LCD instrumentpanel.

Som standard får du også FordPass Connect modem, som senere i år også inkluderer en ny funksjon som i sannltid varsler deg om farer eller andre utfordringer når du er ute og kjører.

Smart teknologi
Det intelligente mild hybridsystemet overvåker kontinuerlig hvordan bilen blir brukt og bruker dette til å avgjøre hvor mye batteriet skal lades og når energien fra det skal brukes.

En integrert startmotor/generator (BISG) gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts-batteriet.

Batteriet kan gi inntil 24 Nm med ekstra dreiemoment til motoren. Dette reduserer bensinmotorens behov for å jobbe og reduserer drivstofforbruket – og dermed også utslippet. Basert på WLTP-målemetoden er forbruket på 0,53 l/mil og CO2-utslippet på 117 g/km.

Prøvekjørt: Ford Focus ST - dyr moro

Nytt instrumentpanel
Et nytt 12,3-tommers 24 bit LCD-instrumentpanel kommer også nå på nye Focus EcoBoost hybrid. Det er utviklet for å gi detaljert og høyoppløselig informasjon til sjåføren ved bruk av hele fargespekteret, og gir sjåføren mulighet til selv å prioritere hva han ønsker å se av informasjon.

Nye Focus EcoBoost hybrid kommer også med Fords modemteknologi FordPass Connect som standard og - senere i år - et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer.

Systemet mottar informasjon direkte via bilens modem fra andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen». Den kan varsle om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til ulykker eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

- Det som gjør dette systemet for lokale fareadvarsler så unikt, er at det er bilene som er koblet sammen, via internett. Vi er ikke avhengig av en tredjepart. Det er et stort skritt i riktig retning. Fareadvarslene er spesifikke og skal hjelpe deg til å unngå disse farene når du er ute på veien, sier Ford-direktøren.

Med FordPass Connect kan du også blant annet finne igjen bilen med mobilen, du kan låse den opp og igjen eller sjekke bilens status for drivstoff og olje.

Focus ST-Line og Focus Active fås nå også med mer standardutstyr enn tidligere. De kommer både med 2-soners klimaanlegg, automatisk temperaturkontroll, automatisk dimming i bakspeilet, regnsensor for vindusviskere og Fords nøkkelløse system.

Ford Focus i oppdatert versjon kommer med en rekke førerassistanseteknologier som adaptiv cruisekontroll med køassistent og skiltgjenkjenning for en mest mulig komfortabel og trygg kjøretur.

Med parkeringsassistenten, som styrer både gass, brems og automatgir, går også parkeringen unna med ett trykk på en knapp.

Powered by Labrador CMS