-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Ifølge OFV ble det kun registrert 62 nye Mokka på norske skilter i 2019 – en dramatisk nedgang fra de 286 bilene som ble registrert i 2019. Men fra 2021 blir modellen igjen svært aktuell – da kommer den nemlig som elbil.
Nye Opel Mokka er 12,5 centimeter kortere enn forrige generasjon, men har likevel plass til fem passasjerer og 350 liter bagasje. Med en total lengde på 4,15 meter er den ifølge Opel like praktisk i byen, som den er komfortabel på landeveien.
Nykommeren er den første modellen som får merkets nye ansikt: Opel Vizor som vi fikk en forsmak på gjennom konseptbilen GT X Experimental i 2018.
Innvendig får den Opel Pure Panel, et heldigitalt grensesnitt der fokuset er på den informasjonen du virkelig trenger.
Målet har vært å holde førerens fokus på veien, og kun de viktigste funksjonene vises i displayet. Dermed har man også unngått at føreren må på inn på undermenyer for å finne funksjoner.
– Dette er Opels fremtid, og vi gleder oss stort til å få denne bilen til Norge, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen. – Mokka lever opp til Opels tradisjon om å hente avansert teknologi fra større og dyrere biler, og gjøre det tilgjengelig for alle.
Dette inkluderer adaptiv fartsholder med kø-funksjon, slik at du enkelt følger bilen i køen foran også ned til full stopp og ved igangsetting, uten bruk av gass eller brems. For ytterligere å øke komfort og sikkerhet, er Mokka også utstyrt med automatisk filholder som posisjonerer bilen midt i kjørebanen.
Viktigheten av sikkerhet, er også svært godt ivaretatt, gjennom avanserte, blendingsfrie IntelliLux LED-matrix hovedlys med 14 elementer.
Nye Opel Mokka er basert på plattformen CMP som ligger under en rekke modeller fra PSA-konsernet.
Denne effektive plattformen tillater at Mokka kan leveres både som elbil, og med forbrenningsmotorer. Takket være arbeidet til ingeniørteamet i Rüsselsheim, er vekten redusert med 120 kg sammenlignet med forrige generasjon Mokka.
En motor på 136 hk (100 kW) med maks dreiemoment på 260 Nm, i kombinasjon med lavt tyngdepunkt og 30 prosent økt vridningsstivhet, skal ifølge Opel sørge for mye kjøreglede i kombinasjon med god effektivitet.
Føreren kan påvirke rekkevidden ved å velge mellom tre ulike kjøremodus – Normal, Eco og Sport. Sistnevnte sørger for økt respons og mer sportslig dynamikk, mens Eco sørger for optimalisert rekkevidde.
Nye Opel Mokka har en rekkevidde på 322 km basert på WLTP-syklusen.
Takket være støtte for 100 kW hurtiglading, kan 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. For den som ønsker det, kan nye Opel Mokka leveres med 11 kW ombordlader.
Første generasjon Mokka ble lansert i 2012 og skilte seg primært ut ved å være høyere enn de fleste av konkurrentene. Nye Opel Mokka skiller seg primært fra forgjengeren gjennom kortere overheng (6,1 centimeter foran og 6,6 centimeter bak).
Mokka er den første modellen fra Opel som bærer den svært karakteristisk fronten: Opel Vizor. Frontdesignet strekker seg over hele bilens front, og inkluderer en svært tydelig blitz.
Dette rammes inn av IntelliLux LED Matrix-lysene og kjørelysene med den kjente vingesignaturen. Det nye frontdesignet vil prege alle Opels modeller i årene fremover.
– Nye Opel Mokka viser hvordan fremtiden til Opels designspråk vil se ut. De kombinerer tysk moderne design med et klart og tydelig brukergrensesnitt, sier designsjef hos Opel, Mark Adams.
Opel har lenge prioritert gode seter i sine biler. Nye Opel Mokka er ikke noe unntak, og et nytt ergonomisk sete blir tilgjengelig. Kunden velger selv mellom Alcantara og skinn til dette setet – noe som ikke er vanlig i B-segmentet.
For den som ønsker maksimal komfort, leveres de perforerte skinnsetene også med massasje.
Både fører og passasjeren foran kan plassere smarttelefonen i senterkonsollen. Om telefonen støtter det, kan de hurtiglades med induksjon.
Det nye infotainment-systemet er integrert i det store displayet, og er vendt mot føreren. Som for de fleste andre Opel-modeller støttes både Apple CarPlay og Android Auto.
Nye Opel Mokka er også tilgjengelig med Opel Connect. I tillegg leveres oppdatert navigasjon med trafikkinformasjon.
Skulle uhellet være ute, for deg eller andre trafikanter, kan du bruke eCall-funksjonen ved å trykke på knappen i taket. Skulle en airbag løses ut ved, vil eCall automatisk varsle om ulykken.
Nye Opel Mokka er ventet til Norge i begynnelsen av 2021.