-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
De fleste kjenner vel bare AC-navnet i forbindelse med enten vekselstrøm på engelsk, eller med Cobra.
Det er også Cobra-forbindelsen som skal feires nå som AC Cars forteller at de skal blåse liv i gamle Ace.
Bilen var en sensasjon da den dukket opp i 1953. Absolutt og uten forbehold nydelig – her behersket engelskmennene for en periode Barchetta-uttrykket bedre enn selv italienerne klarte det.
Karosseriet i sin opprinnelige form er en ukvalifisert skjønnhet den dag i dag.
Det var noe annet spesielt også med den opprinnelig versjonen: den brukte ACs egen sekssylindrede overliggende-kam motor.
Den stammet, tro det eller ei, fra slutten av første verdenskrig, cirka 1917, men var fullstendig adekvat i sin nye rolle også, som drivkraft i en moderne sportsbil som skulle være der oppe samme med for eksempel Jaguars XK-modeller.
Det var jo også Ace som ble offer for Carroll Shelbys ambisjoner – han skulle finne en måte som gjorde at Ford kunne gruse Chevrolet Corvette. Resultatet ble Cobra, og et karosseri som etterhånden ble bredere og fetere og utbanka hjulbuer og egentlig ganske vulgær – men uhyre potent.
Så derfor ble jeg litt nervøs da jeg hørte at AC skulle i gang med en nye Cobra-serie.
Slapp av, her er det den originale Ace-formen som gjelder – de syns vel de må kalle bilen Cobra for å få litt oppmerksomhet.
De har riktignok vært innpå den veien tidligere – AC har faktisk eksistert kontinuerlig, via en del omveier riktignok, siden 1901. Det finnes ikke noe levende, eldre bilmerke i England i dag. Underveis har selvfølgelig de også lagd en og annen «continuation» Cobra.
Det de gjør nå er imidlertid å bygge 2 x 58 biler med et utseende så tett opp mot originalen som mulig.
58 fordi det er 58 år siden de bygde de første Cobraene og sendte dem til USA der drivlinjen ble montert.
Men glem det, dagens «Cobraer» får enten 2,3-liters, 350-hesters motoren fra dagens Mustang. Dessverre en firer – ACE burde alltid ha seksere, etter ACs egen sekser fikk de silkespinn-sekseren fra Bristol og etter det en Ken Rudd-trimmet 2,6-liter som satt i bl.a. Ford Zephyr.
Denne vil gå til 100 på seks sekunder og koste cirka 85.000 pund.
Den andre 58-bils serien blir fullelektrisk med en motor på 230 kW (313 hk). Også her blir vekten under 1250 kg som gir deg 100 på 6,7 sekunder.
Den lave vekten kommer utvilsomt av den beskjedne batteripakken på bare 54 kWt. De regner med at rekkevidden ikke blir på mer enn litt over 200 kilometer.
Men man kan jo kjøpe en av hver, en for Grand Touring og en for kortreiste turer. £ 138.000 skal de ha for den strømførende.
Jeg håper de har klart å bygge inn de gamle kjøreegenskapene også. Ace er noe av det beste jeg har kjørt fra den perioden.