70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Porsche første tyske kunde, dr. Ottomar Domnick fikk sin bil overlevert i mai 1950. Han hadde åpenbart tatt med fruen i anledning ny bil.
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Selvfølgelig ble det bobler til overleveringen. Men her var det kunden som spanderte! Slik er det ikke i dag.
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Kontrakten til bestillingsnummer 5001 er bevart hos Domnick-familien. Den gangen hadde ikke Porsche noen egen salgsorganisasjon så forhandleren, Hahn, hadde brukt en VW-blankett og skrevet over Volkswagen med Porsche Sport.
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Domnick var også kjent som filmskaper. Jonas fra 1957 hadde ikke manus av Jens Bjørneboe men handlet om en mann som stjal en hatt! Med en hatt her også hadde antrekket hans vært fullkomment.
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Her er deler av overrekkelseskomiteen. Ansatte i Reparatur-Abteilung. Mannen i midten, med sneipen, er Herbert Linge.
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Ferdinand Alexander Porsche (t.v.) sto for utlevering nr. 150.000 til hr. og fru Nurse i 1970
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Herbert von Karajan bak rattet i en 550A Spyder i 1959
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Herbert von Karajan (nr. 2 fra venstre) besøker Porsche i 1973
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
Utleveringspunktet ved fabrikken i 1964
70 år med fabrikkhenting hos Porsche
906 Carrera 6, lekkerbisken tilhørende fabrikkutstillingen

Fabrikkhenting hos Porsche

I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.

Publisert Sist oppdatert

Det er et herlig bilde av en dr. Ottomar Domnick som henter 356-bilen sin på fabrikken i Zuffenhausen i 1950. Der står han i frakken sin og skjenker champagne til tre Porsche-folk.

Funksjonærer?

Mekanikere?

Champagnen – eller det var vel heller Sekt – hadde han i hvert fall med selv.

Han hadde grunn til å feire. Spesialisten i Neurologi og Psykiatri hadde bestemt seg for å bli Porsches første tyske kunde.

Det klarte han den 26. mai 1950, da han hentet Kommissionsnummer 5001.

Så ivrig var han at han hadde reist til Stuttgart dagen før.

Mange har det sikkert på samme måten fremdeles. Hente egen bil på fabrikken gir fremdeles en egen følelse, og firmaer som Daimler eller Porsche får det til å ligne en høytid.

Men ikke på samme måte som for dr. Domnick. Rett etter overrekkelsen tok Herbert Linge nøklene og kjørte en tur med den nye eieren for å vise ham hvordan.

Linge begynte å jobbe med Porsche i Østerrike i april 1943 og ble en av Porsches mest kjente racerførere med både Mille Miglia og Le Mans historikk.

Listen over Porsche-kunder leses som en Hvem er Hvem. Det skulle ikke forundre meg om Porsches arkiver har bilder av dem alle sammen. Her finner du blant annet bilder av den verdensberømte dirigenten Herbert von Karajan.

Kanskje finnes det også et bilde av meg, jeg fikk overrakt en som skulle nordover, utstyrt med de typiske ovale «tollskiltene», av pressesjefen og racing-generalen Richard von Frankenberg – og siden også dette skjedde utendørs måtte det ha vært før 1970.

Etter den tiden begynte man nemlig å trekke inn under tak i lokaler som var mer egnet for høytid.

I dag skjer disse øvelsene etter en nøye innøvd koreografi. Med besøk på museet (hvis det er i Stuttgart og ikke i Leipzig du skal hente den), med gjennomgang på fabrikken og med en solid lunch.

Selve overleveringen tar ikke mindre enn en time, og hvis du har enda flere spørsmål kan du gjerne bli der hele dagen. Du behøver ikke skamme deg for å be om hjelp til å koble telefonen din til PCMS’en. Eller spørre om hva PCMS egentlig betyr.

Powered by Labrador CMS