-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW iX3 med god rekkevidde
BMW har i dag presentert sin første el-SUV, iX3. Som navnet tilsier er den basert på X3.
Valgmulighetene er store uansett hvilken type drivlinje du ønsker. Med den helelektriske BMW iX3 blir X3 den første SUV-modellen til det tyske bilmerket som tilbys med både bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid og som ren elbil.
Vi har fått mye forhåndsinformasjon om bilen gjennom konseptet som ble vist i Shanghai i 2018 og via spionbilder, men i dag er endelig bilen offisiell.
– Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere. Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Nykommeren skal inn i et konkurranseutsatt segment der Audi e-tron, delvis sammen med Jaguar I-Pace, har dominert de siste par årene. Etter første halvår 2020 er Audien suveren på registreringstoppen der også Mercedes EQC er på vei oppover.
Gen. 5 elektrisk drivlinje
BMW iX3 er første modell ut med BMWs femte generasjon elektriske drivlinje. Motoren er bygget uten sjeldne mineraler og tar arven med bærekraft-tilnærmingen fra BMW i3 videre.
Motoren er plassert rett på bakakslen og er langt mer effektiv enn enkelte andre elektromotorer. Det innebærer at iX3 kun tilbys med bakhjulsdrift.
Maks effekt på 286 hk og dreiemoment på 400 Nm sørger for rask akselerasjon med 0-100 km/t på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3 kan også BMW iX3 kjøres med den effektive én-pedals-løsningen. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.
Bra rekkevidde, kjapp lading
BMW iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWt. Andelen kobolt i batteriet er redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri.
Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan lade batteriene til 80 % i løpet av en drøy halvtime. En ladestopp på 10 minutter gir ifølge BMW rundt 10 mil ny rekkevidde.
Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard. Ladeluken er plassert over høyre bakhjul, der vanligvis tanklokket sitter.
Batteripakken veier på 529 kg, noe som gir BMW iX3 en total på 2185 kg.
Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere.
Typisk BMW, med særegne detaljer
Proporsjonene kjenner man fra BMW X3, men BMW iX3 skiller seg ut med designelementer som både optimaliserer luftmotstanden og gir modellen et eget uttrykk.
Den særegne lukkede grillen, renere linjer i støtfangerne, diffusoren bak og luftspjellet bak forhjulene er detaljer som BMW iX3 er alene om.
Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. I BMW iX3 er logoen på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og enkelte andre elementer omkranset av BMW i-blåfargen
Bagasjerommet har en kapasitet på 510 liter, kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Egne lagringsrom for ladekabler finner man også i bagasjerommet.
Tre utstyrsmodeller
– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, sier Tegneby videre.
Klar for trådløse oppdateringer
Som en rekke andre nye BMW-modeller, kan også BMW iX3 oppdateres trådløst («over-the-air»). Det åpner også opp for muligheten til å kjøpe nytt utstyr og tjenester selv etter at bilen er levert.
Bilen kan oppdateres på to måter: Enten ved direkte nedlastning via bilens integrerte SIM-kort, eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app-en. Eierne vil bli varslet når ny programvare er tilgjengelig for sin bil.
Produksjonsstart og lansering
Serieproduksjonen av BMW iX3 starter på BMW Brilliance-fabrikken i Kina i september.
BMW iX3 vil produseres på samme produksjonslinje som andre BMW X3-modeller på fabrikken i Shenyang. Det gir både høy effektivitet og stor fleksibilitet i produksjonen.
Lanseringen vil først starte i Kina, før andre utvalgte land, deriblant Norge, og får sine første biler produsert i år.
– Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av korana-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby.
Modell: | Pris: | Rekkevidde, WLTP: | Forbruk: |
BMW iX3 Charged | Fra kr 559.000 | Opptil 459 km | 18,6 kWh/100 km |
BMW iX3 Charged Plus | Fra kr 615.000 | Opptil 453 km | 18,9 kWh/100 km |
BMW iX3 Fully Charged | Fra kr 631.800 | Opptil 450 km | 19,0 kWh/100 km |