Mercedes-Benz B 250e

Mercedes-Benz CLA 250e Coupé

Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake

Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.

Publisert Sist oppdatert

B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. Prisene starter på 454.900 kroner, og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

I tillegg er det gode nyheter for dem som er opptatt av elektrisk rekkevidde og mulighet for tilhenger – EQ Power-modellene får en elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg.

- For modellene i kompaktklassen med EQ Power er elektrisk kjøreglede og egnethet til hverdagslig bruk viktig. En imponerende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, uten at det går på bekostning av bilens øvrige kvaliteter, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Nok av krefter
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk og et dreiemoment på 450 Nm.

Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og bidrar til rask akselerasjon. En CLA 250e Coupé kan for eksempel a deg fra 0 til 100 km/t på kun 6,8 sekunder.

Den elektriske toppfarten er på 140 km/t, og med norske fartsgrenser gjør det at du i praksis kan være ren elbilist om du ønsker det. Dersom fri fart på tyske motorveier frister mer, er det godt å vite at nålen ikke stopper før det står 240 km/t med forbrenningsmotoren aktiv.

Stor batterikapasitet og hurtiglading
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWt, og er ifølge Mercedes det største i segmentet.

De kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

Flatt gulv
For å optimalisere plassen i bagasjerommet er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet.

Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av plass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et helt flatt gulv i bagasjerommet.

Elektrisk MBUX
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og «augmented reality»-navigasjon.

Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.

Tekniske data

B 250e

CLA 250e Coupé

CLA 250e
Shooting Brake

Priser fra

kr 454.900

kr 471.900

kr 486.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Volum (ccm)

1332

1332

1332

Ytelse bensinmotor (hk ved o/min)

160 ved 5500

160 ved 5500

160 ved 5500

Dreiemoment bensinmotor (Nm ved o/min)

230 ved 1620

230 ved 1620

230 ved 1620

Ytelse elektrisk motor (kW)

75

75

75

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

330

330

330

Systemytelse (kW/hp)

160/218

160/218

160/218

System-dreiemoment (Nm)

450

450

450

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

6,8

6,8

6,9

Toppfart (km/t)

235

240

235

Toppfart, elektrisk (km/t)

140

140

140

Blandet forbruk (l/mil)

0,14-0,16

0,14-0,15

0,14-0,16

Blandet utslipp CO2 (g/km)

32-36

31-35

33-37

Totalt batterikapasitet (kWt)

15,6

15,6

15,6

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

56-67

60-69

58-68

Powered by Labrador CMS