-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PSA utvikler ren elbil-plattform
PSA-konsernet med merkene Citroën, DS, Opel og Peugeot gjør som blant annet Volkswagen Group og utvikler dedikerte elbilplattformer.
I perioden 2020 til 2025 vil gruppen gå fra to plattformer som støtter ulike drivlinjer, til to rene elbilplattformer som oppfyller kravene til selskapets videre utvikling av elektrisk mobilitet.
Plattformen med betegnelse eVMP for "Electric Vehicle Modular Platform" skal danne basis for en rekke elektriske biler i C- og D-segmentet.
Groupe PSA mener at en viktig nøkkel til suksess er utvikling av elektriske biler i tråd med økt interesse. Derfor vil de fra 2023 lansere en stor portefølje i C- og D-segmentet fra sedaner til SUV-er i ulike markeder.
Lang rekkevidde
eVMP utnytter all erfaring og kunnskap Group PSA har opparbeidet seg, og vil være utstyrt med batterier på mellom 60 og 100 kWt i en optimalisert arkitektur som utnytter plassen under gulvet.
Gjennom å kunne plassere så mye som 50 kWt per meter innenfor akselavstanden, setter man en ny standard og blir i stand til å produsere biler med rekkevidde fra 400 km til 650 km (WLTP) avhengig av karosseri og biltype.
For å kunne levere løsninger tilpasset markeder i hele verden, vil også hybridløsninger bli tilgjengelig, basert på den elektriske plattformen.
I tillegg til høye tekniske ytelser, bidrar eVMP-plattformen med å redusere kostnadene til utvikling og produksjon. Den industrielle prosessen har blitt studert nøye for å finne synergier som gjør at man kan unytte fabrikkene bedre – og redusere investeringsbehovene.
Av samme grunn vil man bruke egne elektriske komponenter, og hele plattformen bygger på komponenter som er utviklet og produsert av Groupe PSA, eller som en del av et joint venture.
– Med eVMP-plattformen viser igjen Groupe PSA sin evne til å være innovative gjennom å utvikle state-of-the-art teknologi som er tilgjengelig for mange. Denne globale plattformen vil gjøre det mulig å lansere en bred portefølje av biler som er miljøvennlige og samtidig møter de endrede forventingene fra kundene, sier Nicolas Morel, Research and Development Director hos Groupe PSA.
Meget god start
Det er bare et snaut år siden PSA lanserte eCMP-plattformen som danner grunnlaget for biler som Peugeot e-208 og e-2008, DS 3 Crossback E-Tense og Opel Corsa-e – samt kommende modeller som Opel Mokka-e og Citroën ë-C4.
Denne høsten kommer også varebilene Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert og Opel Vivaro-e, samt de romslige flerbruksbilene Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveler, Opel Zafira Life-e. Alle med batteripakker på 50 eller 75 kWt, og en rekkevidde på opptil 330 kilometer.
– Den nye eVMP-plattformen vil selvsagt være svært viktig for å fortsette å levere biler som norske bilkjøpere ønsker seg, og vil bidra til å komplettere produktporteføljen hos alle våre fire merker, sier Simen Heggestad Nilsen, konserndirektør for PSA Norge hos Bertel O. Steen.