Hyundai : Ioniq blir eget merke - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Ioniq blir eget merke
Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

– Under merkevaren Ioniq vil Hyundai Motor Company tilby et bredt utvalg av bilmodeller som gir individualisert elektrisk mobilitet, tilpasset ulike kunders behov, heter det i en pressemelding fra Hyundai Norge.

Videre forteller den koreanske produsenten at de vil introdusere tre helt nye og dedikerte elbiler under Ioniq-merket i løpet av de fire neste årene, og enda flere innovative modeller vil komme i årene som følger.

Den hyppige lanseringsplanen er en konsekvens av raskt voksende etterspørsel og legger i tillegg grunnlaget for Hyundais plan om å være en leder i det globale elbilmarkedet.

Nye muligheter
For å oppfylle Hyundais merkevisjon vil selskapet utnytte sin ekspertise som elbilprodusent. Det skal blant annet gi ultrarask lading, smarte og dedikerte interiørløsninger og ren batterienergi.

– Ioniq som eget merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho.

Ioniq-navnet er en sammensetningen av ordene «ion» og «unique», og ble først lansert gjennom Hyundais Project Ioniq. Dette er et langsiktig forsknings- og utviklingsprosjekt med fokus på miljøvennlig transport.

Basert på prosjektet lanserte Hyundai Ioniq-modellene i 2016. Bilen var den første som på en og samme plattform tilbyr valget mellom tre elektriske drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid eller ren elbil.

Nå representerer Ioniq Hyundais stadig økende forpliktelser til bærekraft og innovasjon, og merket vil bli helt sentralt i oppnåelsen av selskapets målsetninger for utslippsfri mobilitet.

Tre modeller: 5,6,7
Hyundai vil lansere en portefølje av elbiler med numeriske navn under det nye merket. Partall skal brukes for sedaner, mens oddetall skal brukes for SUV-er. De prøvde seg på en tilsvarende strategi for noen år siden, men jeg har en følelse av at det ble litt utvannet etter hvert.

Den første modellen som introduseres under det nye merket er familie-crossoveren Ioniq 5 som kommer tidlig i 2021.

Denne er basert på konseptbilen 45 som ble vist for første gang under bilmessen i Frankfurt i 2019 som en hyllest til Hyundais aller første konseptbil, Hyundai Pony Coupe Concept. Vi har også presentert spionbilder av modellen

I 2022 følger den sportslige sedanen Ioniq 6, som er basert på den elektriske konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020. Deretter følger den store SUV-en Ioniq 7 tidlig i 2024.

– Ioniq som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et spennende utvalg av nye modeller, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

– Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021, sier han.

Ifølge statistikk fra OFV er Hyundai hittil i år Norges sjette største merke totalt og tredje størst på elbil.

E-GMP plattformen
De nye Ioniq-modellene vil alle være basert på Hyundais helt nye «Electric Global Modular Platform», også kjent som E-GMP. Det vil gi bilene svært rask lading og rikelig med rekkevidde.

Les også: Første Kia på helt ny plattform

Den nye dedikerte elbilplattformen gjør også at Hyundai kan tenke helt nytt med hensyn til interiør.

Dette innebærer blant annet seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter og underholdning, samt unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer.

Strategy 2025
Hyundai Motor Group lanserte nylig gruppens målsetning om å bli en leder på elbiler globalt i 2025 gjennom et årlig salg på én million elbiler, tilsvarende ti prosent markedsandel.

Under «Strategy 2025» har Hyundai Motor Company alene en ambisjon om å være en av verdens tre største elbilmerker samme år, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: