Mercedes-AMG Project One
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG Project One
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Forsinket AMG på bane

Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.

Publisert Sist oppdatert

Når en bilfabrikk forteller om en ny bil er det veldig ofte fordi de gjerne vil få solgt den.

Jeg kan love – det er ikke derfor de forteller oss om Project One nå.

Allerede da Lewis Hamilton, med hjelp av Mercedes-sjef Dieter Zetsche, trakk av lakenet i forkant at Frankfurt-utstillingen i 2017, var de 275 som skulle bygges solgt. 2,3 millioner euro per stykk.

Derfor vil all fabrikk-informasjon om denne bilen nå dreie seg om ren prestisjebygging. Og hvor mye prestisje det er i at de støtte på såpass mange vanskeligheter underveis at 2019-utleveringsåret er skjøvet til 2021, kan man jo spørre seg om.

Vi snakker om en hyperbil der man av en eller annen grunn har valgt den mest kompliserte drivlinjen man kan tenke seg.

1,6-liters V6 med diverse hybride løsninger mellom forbrenning og drivhjul – akkurat som på en Formel 1-bil. Her ender forresten resultatet på «mer enn 1000 hk».

Men grunnen til at man bruker slike løsninger i F1 er selvfølgelig fordi reglementet krever det. Slike krav har man ikke på landeveisbiler – her har man med andre ord bevist at man kan modifisere ned en Formel 1-bil for å få den landeveis-mulig.

Og så da?

Markedet er fullt av biler som bruker mye hyggeligere drivlinjer og allikevel går fort.

Og hvor fort skal vi kanskje ikke få vite. Det er lenge siden AMG-sjefen, Tobias Moers, sa at selvfølgelig skal bilen til Nürburgring, men ikke for å slå 919 Hybrid Evo (eller hvem det er som har rekorden når den tid kommer).

«Klart vi kan gjøre det, men jeg skjønner ikke helt formålet».

I dag er han nok ikke opptatt av det spørsmålet i det hele tatt, han har nok helt andre ting å jobbe med etter at han har overtatt Aston Martin.

Siden Mercedes-Benz er blant dem som ofte ikke er fornøyd med de uoffisielle spionfotoene, du finner noen av dem nederst i galleriet, hender det de sender ut sine egne, offisielle. Som nå, og da har de ofte med en forklaring.

Nå er forklaringen at testfasen er gått inn i arbeidet med å sikre kjørbarhetene. Vi ser blant annet spor etter aktiv aero som skal hjelpe til med å holde det hele på plass. Og de skriver at å få den til å gå rent på bare elektrisk, var en av utfordringene.

Uoffisielt har vi hørt at problemer med partikkelfilteret som må til for å møte dagen utslippsregler ikke var enkle å løse, men enda verre var det å finne et stabilt tomgang-turtall.

Bilene til Bottas og verdensmesteren tomganger helst på 5000 omdreininger. Litt ugreit i gatekrysset når du venter på grønt. Nå har de visst fått det ned på 1.200.

Fremdeles mangler vi spesifikasjoner, og det sies ikke noe om man fremdeles regner med, for eksempel, null til 200 på seks eller nesten 350 på toppen.

Hva som derimot er sagt er at den lyden vi får på den medsendte videoen er den ekte, den en Project One sjåfør har rett bak øret.

Og at låten er som hentet rett fra Grand Prix-løp.

For det første syns jeg ikke det. Dette er ikke samme sang.

For det andre, hadde det vært det, hadde det ikke vært noe å skryte av.

Etter at Audi startet med Diesel på Le Mans og de knøttsmå hybridene ble innført i Formel 1, har en av banesportens største attraksjoner: låten, degenerert.

Hadde jeg vært AMG hadde jeg i stedet jukset og lagt inn låten fra en av de V-åtterne de fremdeles har igjen.

Powered by Labrador CMS