Bruktbilsalget kraftig opp

Usikre tider har ikke ført til nedgang i bruktbilmarkedet. Snarere tvert imot. I sommer har vi handlet bruktbil som aldri før.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at koronaen har stukket kjepper i hjulene for salg av nye biler i Norge. Etter syv måneder er salget av personbiler 21 prosent bak tilsvarende periode i fjor.

Men, til gjengjeld går salget av brukte biler så det griner ifølge Norges Bilbransjeforbund (NBF). Svært mange har valgt å kjøpe ny bruktbil de siste månedene, og nå sliter enkelte forhandlere med å skaffe nok brukte biler.

Korona-påvirket
Salget av brukte biler har økt med hele 6,5 prosent hittil i år sammenlignet med 2019. Det er en oppgang bransjen ikke hadde sett for seg da koronaen slo innover oss med tiltak og permitteringer i vinter.

I dag ligger det ca. 48.500 brukte personbiler på finn.no mot over 70.000 biler i mars.

– Våre medlemmer forteller at det er svært høy etterspørsel etter brukte biler om dagen. En del butikker har nå i stor grad begynt å kjøpe inn biler i tillegg til bilene som byttes inn og rapporterer at det er vanskelig å få tak i nok biler, forteller Christian Lagaard, rådgiver hos NBF.

Selv om også nybilsalget har begynt å ta seg opp igjen, er det foreløpig ingen grunn til å tro at bruktbilsalget vil avta med det aller første.

I et normalt år omsettes det ca. 450.000 brukte biler i Norge – rundt tre ganger så mange som nye. Flere kunder trekker frem at de nå ser på bilen som det trygge alternativet.

Trygg transport
Det er mange mulige årsaker til det økte salget. En av dem er at mange i år har brukt feriepengene på å fornye bilparken før de la ut på bilferie i Norge.

Les også: Myten om den store ferietrafikken

En undersøkelse NBF gjorde før sommerferien viste at så mye som 70% av oss skulle bruke bil på ferie i sommer. Men i tillegg oppfatter nok mange at bilen er det trygge alternativet i tiden vi er inne i.

– Vi tror det. Tiden vi nå er inne i viser oss hvor viktig bilen er for samfunnet og i hverdagen vår. Når myndigheter og arbeidsgivere nå ber oss om å ikke reise kollektivt fordi dette presenterer en høy smitterisiko, er det lett å tenke seg at en fleksibel og smittefri hverdag i bilen er en bedre løsning, forklarer Lagaard.

NBF tror at når den regnfulle høsten og den kalde vinteren kommer, så vil enda flere ta bilen til både jobb og fritidsaktiviteter.

– Bilen fremstår nok for svært mange som det sikreste alternativet når det blir kaldere og det å gå og sykle ikke er et alternativ for like mange. For en del kan hjemmekontor være en løsning, men svært mange må på arbeidsplassen for å jobbe, sier Lagaard.

Bransjeforbundet håper at både arbeidsplasser og myndigheter ser på muligheten for å gjøre det enklere å kjøre bil i månedene vi nå skal inn i.

– Det er helt naturlig i disse dager med «unntakstilstand» at bedrifter og politikerne ser på mulighetene for å gjøre det enklere å bruke bilen for at folk skal få livene sine til å gå opp på en smittesikker måte, oppfordrer Lagaard.

Powered by Labrador CMS