-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Suzuki hadde i dag det de kaller verdenslansering på Across, en ladbar SUV så godt som identisk med Toyotas ladbare RAV4.
Dette er Suzuki Across:
- 4,63 meter lang Toyota RAV4-basert SUV.
- I hovedsak består forskjellen i annerledes grill/frontlykter.
- Kun én modellvariant.
- Ladehybrid med 75 km WLTP-rekkevidde.
- 18,1 kWt batteripakke.
- Kun 4x4.
- 306 hk.
- 0-100 km/t: 6 sek.
- 500 liter bagasjerom.
- Trekker 1500 kg.
- Pris: 549.900 kroner.
Kun fronten og emblemene skiller. Alt annet er helt likt. Det vil si med den lille forskjellen at Suzuki leverer bilen med reservehjul, Toyota gjør det ikke.
Så hvordan henger dette sammen, og hvor kommer verdenslanseringen inn?
Jo, Toyota og Suzuki samarbeider og for Toyota er det viktig å få bedre innpass på det enorme indiske markedet hvor Suzuki er svært sterke.
Samtidig har Suzuki behov for en volumselger i Europa med lavt utslipp for å komme klar av EUs 95 grams CO2-krav uten å bli bøtelagt.
I denne byttehandelen aksepterer Toyota at Suzuki får selge RAV4 under navnet Across, men kun i Europa og med Norge som det første lanseringslandet. Bilen bygges selvfølgelig av Toyota i Japan.
Hestehandelen inkluderer også hybride Corolla stasjonsvogn, men fordi bilen ikke har firehjulsdrift dropper Suzuki den i Norge.
Suzuki er, i likhet med Subaru, et 4x4-merke i Norge. Og kun det.
– Våre kunder er aktive mennesker som setter pris på de egenskapene bilene våre har, sier importdirektør Frank Dunvold.
Suzuki mål er å selge minst 800 Across i år, og de første bilene ruller inn hos en forhandler nær deg om få dager. Pris: 549.900 kroner.
Kun én utstyrsvariant tilbys og den kan sammenliknes med en bra utstyrt RAV4. En «First Edition»-pakke som ifølge importøren er verd 45.000 kroner inngår i bilene som leveres i år, men når slike pakker først er innført lar se seg vanskelig fjerne.
Suzuki Across 4x4 Plug-In hybrid | |
Motor: | 2487 ccm, R4 |
Effekt/moment: | 185 hk/227 Nm |
Elmotor 1: | 182 hk/202 Nm |
Elmotor 2: | 54 hk/121 Nm |
Samlet effekt: | 306 hk/Nm ikke oppgitt |
Drivlinje: | E-CVT/4x4 |
0-100 km/t: | 6,2 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Batteri: | 18,1 kWt |
El-rekkevidde: | 75 km |
Forbruk: | 0,10 l/mil |
CO2/NOx: | 22 g/km - 4,2 mg/km |
Energiforbruk: | 8,68 kWt |
Mål LxBxH: | 464/186/169 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Bakkeklaring: | 19,0 cm |
Bagasjerom: | 500 liter |
Egenvekt: | 1940 kg |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
Euro NCAP | Ikke testet |
Garanti | 5 år/100 000 km |
Pris: | Kr. 549 900 |
Miljøklasse: | B |