-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
McLaren går med strømmen
McLaren har nettopp presentert den nye monocoquen som skal være kjernen i fremtidige biler derfra. Elektrifisering i sentrum.
Første gang jeg så antydninger av den nye serien med McLaren biler var for mer enn 10 år siden i kjelleren på det utrolige anlegget i Woking, ikke langt fra London.
Frank Stephenson var blitt designsjef og han tok oss med ned og viste oss en svart boks av karbonfiber.
Det var den som skulle bli det bærende elementet i alle McLaren-bilene i dette ti-året – en utrolig serie som startet med 12C. Resultatet av en genial modul-tankegang – det er fremdeles denne konstruksjonen som er basis for alle bilene som kommer derfra.
Derfor virker kanskje bildene av en ny boks litt sterkere på meg enn på de fleste andre.
For jeg går ut fra at når de sier at denne skal ligge under alle bilene i den nye generasjonen som skal komme fremover, så mener de det, og at de har ganske spennende planer for hvordan den skal benyttes.
Selve oppbygningen av den er selvfølgelig state-of-the-art. Ikke et gram for mye, og ikke mulig å hente ut mer stivhet.
Hele konstruksjonen er utviklet ved McLarens eget Composite Technology Center i nærheten av Sheffield.
Det viktige med denne er imidlertid at det presiseres at den er konstruert for å kunne ta de kommende hybridbilene derfra og danne grunnlaget for det som sjefen selv, Mike Flewitt, kaller «overgangen til 100 % elektriske superbiler».
Han har flagget slutten for forbrenningsmotorer i 2030 og sier at «for oss går lett-vekting og elektrifisering hånd i hånd på veien mot enda bedre ytelser og mer effektive biler».
De sier at den første bilen bygget på den nye arkitekturen skal debutere neste år og at de nå utvikler drivlinjer for de neste ti årene som skal selges de neste femten. Rundt 2035 regner han med full overgang til batterielektriske.
Men samtidig tilføyer han at vi vil ikke se noen el-utgave av McLaren før i andre halvpart av dette tiåret. Det er først og fremst vekt og rekkevidde som er problemet.
Det er også viktig for McLaren nå som England er utenfor EU at bilen deres kan betegnes som «Made in Britain». Det betyr at minst 60 % av bilen (i verdi) må være produsert i Storbritannia.
Å flytte produksjonen av transmisjoner fra Italia til England er et av grepene for å komme innenfor den grensen. Og samtidig bringe flere arbeidsplasser hjem.
McLaren måtte redusere antall ansatte med en firedel på grunn av pandemien tidligere i år og regner med at 2020 vil ende med 2.700 biler – en nedgang på 40 %.
– Vi må nok vente til 2023 før luksusmarkedet er tilbake der det var, sier Flewitt.
Vi legger ved et knippe spionbilder av en godt maskert bil som foreløpig ikke har fått noen betegnelse.