-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Volkswagen Golf stasjonsvogn har vært en meget populær familiebil siden den byr på godt med plass til en budsjettvennlig pris.
Men når Volkswagen nå lanserer åttende generasjon Golf stasjonsvogn og Golf Alltrack, er ikke lenger modellen interessant for Norge.
Med få unntak har Golf vært Norges mest solgte bilmodell i årevis. Bare i perioden 2010 til i dag er det ifølge OFV registrert 105.184 nye Golf på norske skilter.
I toppåret 2014 sto stasjonsvognen alene for 2543 enheter, tilsvarende 26,3 prosent av det norske Golf-salget det året.
Men så startet nedgangen – 2018 var antallet redusert til 639 biler for så å falle helt ned til 183 i 2019. Hittil i år er antallet 8, noe som selvsagt skyldes generasjonsskiftet.
Den viktigste faktoren er selvsagt den stadig økende interessen for elbiler i Norge. e-Golf står for 41,1 % av Golf-registreringen i dette tiåret, og da må vi i tillegg huske at den bare har vært med i regnestykket siden 2014.
Hittil i år utgjør elbilen 97 prosent av det norske Golf-salget, kun 140 biler er utstyrt med fossilmotor, derav 8 stasjonsvogner.
Nå har fortsatt den norske VW-organisasjonen tro på at de skal selge Golf, selv om ID-modellene har hovedfokus i organisasjonen, men det vil primært dreie seg om nisjemodeller som Golf GTI samt GTE og en ny, ladbar innstegsmodell.
Golf stasjonsvogn kommer ikke med noen av disse løsningene, og dermed blir den så marginal at den ikke får plass i VW-importørens sortiment.
Det er sikkert kollegene deres i Møllers Skoda-organisasjon glade for – de får flere varianter av nye Octavia med drivlinjer som passer perfekt inn i det norske avgiftssystemet.