-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lovende verdier fra Lucid Air
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller – i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Avdukingen fant sted i Silicon Valley, i naboskapet til Tesla, og Tesla Model S er nok en av bilene som Lucid Air skal måle krefter med når de første bilene utleveres til våren. Skjønt Lucid Motors legger lista enda noen hakk høyere enn Musk-selskapet.
Her er et selskap som har gjort et grundig forarbeid, bilen er planlagt helt fra scratch, og all teknologi er utviklet «på huset».
Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) er designet eksklusivt for elbiler, og Air er den første i en serie modeller selskapet går svanger med. De har allerede antydet at en SUV ligger i planene.
De utvikler sine egne elmotorer som er mer kompakte og samtidig kraftigere enn dem konkurrentene benytter, og dette er utgangspunkt for et meget romslig interiør med eksemplarisk plass både foran og bak.
– Da vi startet denne reisen hos Lucid Motors og skulle utvikle vår første bil, Lucid Air, nektet vi å inngå kompromisser. Vi besluttet tidlig å utforske alle muligheter med hensyn til ytelser, innovasjon og luksus, sier designsjef og visepresident Derek Jenkins.
– Resultatet er at vi bygger verdens beste bil, og fakta taler for seg selv. I tillegg oppnådde vi dette uten at det gikk på bekostning av bilens lekre design, sier han.
Med inntil 1080 hestekrefter fra to motorer er bilen i stand til å gjøre en «quarter-mile» på 9,9 sekunder, om og om igjen. Ifølge Jenkins er dette den eneste elektriske sedan som klarer dette.
Med største batteripakke (113 kWt) lover Lucid Motors en rekkevidde på hele 830 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden (som er strengere enn vår WLTP). De tror til og med den kan klare ytterligere ti mil.
Videre skal Lucid Air overgå alle andre biler på markedet med hensyn til ladefart – den kan svelge strøm nok til 20 miles (32 km) hvert minutt, og i løpet av 20 minutter er du klar for 480 nye kilometer på veien.
Verdens mest avanserte lysteknologi er også en påstand jeg velger å tro på. De elegante, slanke hovedlyktene inneholder tusenvis av lyskanaler som gir det reneste, mest presise og avanserte systemet på markedet. Også det utviklet «på huset».
I første omgang lanseres Lucid Air i USA i fire utgaver, men Norge er blant de første oversjøiske markeder, så du kan betale inn et depositum på 1000 dollar for å sette deg på venteliste. Her finner du mer info.
Rimeligste USA-modell blir The Air med en startpris på under $80.000. Haken er at denne ikke blir tilgjengelig før i 2022.
Vil du ha bilen kjapt levert må du gå for toppmodellen Air Dream Edition til 169.000 dollar. Da får du alt tilgjengelig utstyr, 1080 hestekrefter som tar deg til 100 på 2,5, rekkevidde på 800 kilometer+ og ladefart som gir 480 km på 20 minutter.
Mellom disse ytterpunktene kommer Air Touring til 95.000 dollar (620 hk / 650 km rekkevidde) og Air Grand Touring (800 hk / 830 km). Førstnevnte er klar sent 2021 mens 800-hesteren kommer i midten av 2021.
Bilen skal produseres – ikke i Kina, men i Arizona, USA – der byggingen snart er i gang mens utleveringene starter andre kvartal 2021.