Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Air

Lucid Studio

Lucid Studio

Lucid Studio

Lucid Studio

Lucid Studio

Lucid Race Team

Lucid Race Team

Lucid Race Team

Lucid Race Team

Lucid Race Team

Lucid Race Team

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lucid SUV

Lovende verdier fra Lucid Air

Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller – i alle fall ikke om du har god tålmodighet.

Publisert Sist oppdatert

Avdukingen fant sted i Silicon Valley, i naboskapet til Tesla, og Tesla Model S er nok en av bilene som Lucid Air skal måle krefter med når de første bilene utleveres til våren. Skjønt Lucid Motors legger lista enda noen hakk høyere enn Musk-selskapet.

Her er et selskap som har gjort et grundig forarbeid, bilen er planlagt helt fra scratch, og all teknologi er utviklet «på huset».

Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) er designet eksklusivt for elbiler, og Air er den første i en serie modeller selskapet går svanger med. De har allerede antydet at en SUV ligger i planene.

De utvikler sine egne elmotorer som er mer kompakte og samtidig kraftigere enn dem konkurrentene benytter, og dette er utgangspunkt for et meget romslig interiør med eksemplarisk plass både foran og bak.

– Da vi startet denne reisen hos Lucid Motors og skulle utvikle vår første bil, Lucid Air, nektet vi å inngå kompromisser. Vi besluttet tidlig å utforske alle muligheter med hensyn til ytelser, innovasjon og luksus, sier designsjef og visepresident Derek Jenkins.

– Resultatet er at vi bygger verdens beste bil, og fakta taler for seg selv. I tillegg oppnådde vi dette uten at det gikk på bekostning av bilens lekre design, sier han.

Med inntil 1080 hestekrefter fra to motorer er bilen i stand til å gjøre en «quarter-mile» på 9,9 sekunder, om og om igjen. Ifølge Jenkins er dette den eneste elektriske sedan som klarer dette.

Med største batteripakke (113 kWt) lover Lucid Motors en rekkevidde på hele 830 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden (som er strengere enn vår WLTP). De tror til og med den kan klare ytterligere ti mil.

Videre skal Lucid Air overgå alle andre biler på markedet med hensyn til ladefart – den kan svelge strøm nok til 20 miles (32 km) hvert minutt, og i løpet av 20 minutter er du klar for 480 nye kilometer på veien.

Verdens mest avanserte lysteknologi er også en påstand jeg velger å tro på. De elegante, slanke hovedlyktene inneholder tusenvis av lyskanaler som gir det reneste, mest presise og avanserte systemet på markedet. Også det utviklet «på huset».

I første omgang lanseres Lucid Air i USA i fire utgaver, men Norge er blant de første oversjøiske markeder, så du kan betale inn et depositum på 1000 dollar for å sette deg på venteliste. Her finner du mer info.

Rimeligste USA-modell blir The Air med en startpris på under $80.000. Haken er at denne ikke blir tilgjengelig før i 2022.

Vil du ha bilen kjapt levert må du gå for toppmodellen Air Dream Edition til 169.000 dollar. Da får du alt tilgjengelig utstyr, 1080 hestekrefter som tar deg til 100 på 2,5, rekkevidde på 800 kilometer+ og ladefart som gir 480 km på 20 minutter.

Mellom disse ytterpunktene kommer Air Touring til 95.000 dollar (620 hk / 650 km rekkevidde) og Air Grand Touring (800 hk / 830 km). Førstnevnte er klar sent 2021 mens 800-hesteren kommer i midten av 2021.

Bilen skal produseres – ikke i Kina, men i Arizona, USA – der byggingen snart er i gang mens utleveringene starter andre kvartal 2021.

Powered by Labrador CMS