-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nok en Audi i alternativ form
Audi lanserer nå Q5 Sportback som et nytt alternativ til dem som ønsker en SUV med mer sportslig design.
Audi er sent ute her, for både BMW og Mercedes har lenge tilbudt såkalte SUV-coupéeer. Men når de først kommer, går det kjapt unna i svingene.
Det startet med Q8 for to år siden. Så fulgte Q3 Sportback som ble lansert i fjor sommer. Deretter kom e-tron Sportback, og nå følger en ny Q5 basert på samme oppskrift.
Dette er ingen overraskelse for faste lesere av BilNorge.no, vi presenterte spionbilder av denne modellen i sommer.
Bilen har selvsagt det meste til felles med nylig oppgraderte Q5, men Q5 Sportback skiller seg ut med en hekk som skrår slakt nedover fra B-stolpen og bakover.
Fronten preges av store luftinntak, en markant grill samt LED hovedlys med en egen signatur. De best utstyrte modellene har intelligente LED matrix lykter.
Baklyktene inneholder OLED-teknologi som gir avanserte muligheter slik at kundene for eksempel kan velge mellom tre ulike signaturer.
En annen detalj er at om en annen bil kommer nærmere enn to meter fra en stillestående Q5, så tenner samtlige dioder for å varsle om fare.
Med en lengde på 469 cm er Q5 Sportback syv millimeter lengre enn en ordinær Q5, men der stopper forskjellene. Høyde og bredde er identiske for begge karosseriformene. Bagasjerommet har en kapasitet på 510 liter (som er en reduksjon på 40 l).
Jeg kan styre min begeistring når Audi forteller at et 10,1-tommers MMI-display med berøringsskjerm erstatter det konvensjonelle MMI-kontrollhjulet mellom setene. Etter min mening har Audi hatt en av de beste løsningene på markedet, så her tar de en sjanse.
Som ansiktsløftede Q5 er selvsagt også Sportback-utgaven utstyrt med tredje generasjon infotainment-system med betegnelse MIB 3. Systemet henter informasjon fra «skyen» – f.eks. satellittbilder fra Google Earth – og stemmestyres via kommandoen «Hei Audi».
Audi Virtual cockpit med 12,3-tommers skjerm er standard i alle modeller og erstatter tradisjonelle instrumentklokker.
I første omgang lanseres Q5 Sportback med 2,0-liters motorer for bensin og diesel. Begge har en effekt på 204 hestekrefter og heter henholdsvis 40 TFSI og 40 TDI. Samtidig lanseres også SQ5 Sportback med en 347-hesters V6 TDI-motor.
Siden følger ladbare hybrider i to styrkegrader – 299 eller 367 hk, og det er disse som blir mest aktuelle for Norge. Alle biler har quattro som standard, de firesylindrede kombineres med 7-trinns S tronic (dobbelclutch) automat mens SQ5 har 8-trinns tiptronic.
Audi Q5 Sportback kommer på markedet i løpet av første halvår 2021.