-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mikro – en ny Kina-trend
En av de bilene som kommer til å få mest oppmerksomhet på Beijing-utstillingen nå, er en elektrisk mikrobil – med GM i bakgrunnen. Verdensrekord i salgs-akselerasjon påstås det.
Vi har så vidt vært innom GMs minste tidligere, utviklet sammen med SAIC og solgt gjennom Wuling-nettverket som Hong Guang MINI EV.
Dermed var vi ferdig med formalitetene.
Bilen er så lite status som du kan tenke deg i et land der forlenget akselavstand på europeiske limousiner er det man virkelig lengter etter.
Med mindre trendene er i ferd med å endres der også da, og man begynner å gå for det minimalistiske og kule og praktiske. Og da viser det seg at det heller ikke gjør noe om det er billig.
Denne bilen med glimrende plass til to, og til nød plass til fire, koster fra 28.800 til 38.800 yuan. Ganger vi med 1,40 får vi fra 40.000 til 54.000 kroner.
Kinas billigste elbil, og føyer seg pent inn i det vi har sunget litt i det siste på disse sidene: ‘60.000 krones bilen kommer’.
I klartekst byr den på 2917 x 1493 x 1621 mm utvendig, og på 1940 mm akselavstand. Med baksetet ned er det plass til 741 liter bagasje, og innvendig finner du 12 mindre oppbevarings-steder.
13 kW og 85 Nm fra motoren, med en toppfart på 100 km/t og inntil 170 km rekkevidde, med lading fra en normal plugg i veggen.
Avansert batteri-management system hører til, med varmepumpe og batteri-isolasjon. Vann- og støv-motstand-ratingen er uvanlig høy, og de skryter av sikkerheten, blant annet fordi det er brukt masse høyfast stål.
Med disse spesifikasjonene vil den ikke være lovlig i noen klasse i Europa, men det vil være uproblematisk å gjøre den til en Quadricycle (Twizy, Citroën Ami) hvis vekten holder.
Denne bilen ble lansert i juni, og det er allerede levert ut 15.000 av den. Man regner med å nå 50.000 i år.
«Verdens raskete debutant-fart» skryter produsenten stolt. Og legger til at i august gruset den Teslas Model 3.
Men det er de beste sjanser for at den ikke får stå alene i Beijing.
I skrivende stund vet jeg ikke hva de andre kommer med, men det er velkjent at både BYD og BAIC kommer med tilsvarende modeller og at Great Wall og Toyotas partner GAC også planlegger mikroer med godt under 400 kilometer rekkevidde.
Det betyr med andre ord at de sier nei takk til myndighetenes subsidier.
En bil jeg derimot vet vil være på plass er i et litt annet segment, men bygget etter de samme ideene: billig, munter & praktisk. Det er Pixel fra Kaiyun Motors, en typisk startup.
Her snakker vi om en liten pickup, beregnet på varelevering i storbyer. Pris 20.000 yuan – uten batterier. De er utbyttbare, med forskjellige kapasiteter, slik at kunden velger selv.
Det kan godt være, når støvet får lagt seg etter alle de ville konseptene jeg vet vil dukke opp der, at AutoChina 2020 vil bli den utstillingen der den nye generasjonen avslappa mikrobiler, erke-urbane, virkelig vil slå igjennom.
Og som gir meg rett når jeg påstår at 60.000 kroners bilen kommer.