Exceed er kanskje å overdrive - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Jeg tror du skal ha fulgt ganske godt med i Kinas auto-jungel for å ha oppdaget at Chery skulle begynne å bygge litt overklasse-SUV-er og at de ble døpt Exeed.

Vi har hatt en TX som har fått en del juling på de eksportmarkedene den har vært på.

Så kom 7-seteren VX i april i år. Den er lang, nesten fem meter, på 2,9-meters akselavstand, og har et forvirrende utvalg dekkstørrelser. Du kan velge mellom 18, 19 og 20 tommere.

Gjør virkelig kinesiske kunder det?

Dette er ærlige fossil-brennere. En 2-liters turbo på 254 hester og 290 Nm er den sterkeste motoren i Cherys mangfoldige utvalg. Det finnes også en på 1,6-liter turbo, med 197 hk.

Innvendig ser vi på to 12,3-tommere, men her får jeg også melding fra en på nettet som undrer seg litt over betjeningen av ventilasjonsanlegget. En kombinasjon av en berøringsskjerm og to skru-brytere med trykk-kontakter.

Midtkonsollen er imidlertid nesten uten brytere – til gjengjeld er det edel ved der.

Denne er klar for Kina-markedet nå i oktober, akkurat samtidig med at Chery debuterer sin Exeed TXL på Auto China i Beijing nå.

Den er litt mer beskjeden enn VX.

Akselavstand på 280 og lengde på 478 cm og bare to seterekker. Motormessig er vi også tilbake på 1,6-literen og 7-trinns kasse spesielt utviklet sammen med Getrag.

Det som gjør at respekten min for Chery stiger, er at de er veldig stolte av at denne bilen er signert Kevin Rice, «Global Chief Designer.»

Det er helt opplagt at han har vært her, for denne bilen ser faktisk smakfull ut – men nå er det som regel sånn i bilverdenen at har du hatt en toppjobb i design, så blir du plutselig en ikke-person dersom du flytter til en konkurrent.

Kevin Rice var designsjef for Mazda Europe da Chery hentet ham i 2018.

I vinter flyttet han plutselig til Pininfarina – og burde altså ikke eksistert lenger hos Chery. Men dette er en røddig måte å takke ham for hjelpen på – og bilen blir jo ikke dårligere dersom han har lagt ned den lokale pennen sin.

Nå høres det også ut på beskrivelsen som om denne bilen ligger i toppsjiktet når det gjelder eksotisk elektronikk.

Fra kontakt med det smarte hjemmet, via ansiktsgjenkjennelse på sjåføren som kan brukes til betaling (hæ?) og til radar- og kamerasystemer som ikke bare ser fotgjengere, men som føler fotgjengere som fotgjengere aldri har blitt følt før.

Sikkert fantastisk.

Men med en 1,6-liters turbo er løpet kjørt. Du kan bare glemme å drømme om denne bilen her til lands.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: